WK 2022 in Qatar voer voor discussie

Het WK voetbal in 2022 wordt georganiseerd door oliestaat Qatar. Een opmerkelijke keuze van de wereldvoetbalbond FIFA, aangezien Qatar niet echt bekend staat als sportland, laat staan wereldnatie. Met de uitverkiezing laat de FIFA bovendien merken dat het weinig van doen heeft met de positieve ontwikkeling van de sport in gebieden buiten Europa. Dat is iets wat wel zo zou zijn, wanneer Australië of de Verenigde Staten de organisatie in handen hadden gekregen. Voetbal is al de grootste nationale sport binnen Qatar, wat ook het geval is in omringende landen. Maar er zijn meer uitdagingen voor dit WK te benoemen die voer voor discussie vormen.

Allereerst is er het land zelf. Qatar kent zo’n 1,4 miljoen inwoners, waarvan er slechts 400.000 echte Qatari zijn. De rest van de bevolking zijn (tijdelijke) immigranten, die voornamelijk werken in de olie-industrie. Met de twaalf immense stadions die men bouwt, kan men hypothetisch gezien alle staatsburgers een plek op de tribune geven. Deze stadions worden puur en alleen voor dit ene evenement gebouwd, waarna ze verscheept worden naar Afrikaanse landen, waar de stadions herrijzen. Het afgelopen WK van 2010 leert ons dat men in deze landen meer kosten dan baten heeft bij zulke grote stadions, die na het evenement nooit meer vol komen te zitten.

De oliestaat gokt op een grote toeristenstroom, die als gevolg van het WK zou aanzwellen tot nooit eerder vertoonde proporties. Dit moet tot nieuwe zakenrelaties, business deals en ondernemingsmogelijkheden leiden binnen het land. Het grote euvel is echter dat er heel, heel weinig te zien en te doen is in Qatar, buiten hoofdstad Doha. Je kunt de staat vergelijken met een grote zandbak. Er zijn weinig flora en fauna, het land is zo mogelijk nog platter dan Nederland en het is er in de zomer gemiddeld 46 graden. Afgelopen zomer haalde het kwik er temperaturen van tegen de 60 graden. Laat dat even bezinken.

Om de temperatuur voor voetballers toch draaglijk te maken, zou men de stadions willen voorzien van airconditioning. Hierdoor zou de temperatuur binnen de stadions op 27 graden Celsius moeten komen. Dat verschilt gemiddeld vijftien tot twintig graden met de buitentemperatuur van dat moment, en zal ongetwijfeld goed zijn voor de nodige complicaties bij spelers, teams en toeschouwers. Het is wel beter dan voetballen in de verzengende hitte. De laatste paar wereldkampioenschappen voor clubteams bevestigen dat de hitte het niveau van het voetbal niet ten goede komt.

Dan is er een opvallend sponsorissue te noteren. Zoals de Canadese NBA-basketballer Steve Nash, fervent voetbalfan, opmerkte, geldt in Qatar een verbod op alcohol. Hij vroeg zich terecht af of het WK-bid van Qatar daardoor de wereldvoetbalbond opzettelijk zo heeft moeten paaien, om de sponsorovereenkomst met bierbrouwer Anheuser-Busch (bekend van Budweiser) teniet te doen. Anheuser-Busch is één van de officiële partners van de FIFA. De internationale bierbrouwer zag haar sponsorovereenkomst in het verleden al ernstig dalen in waarde door de vele ambushmarketing die concurrerende biermerken ondernamen. Denk hierbij onder andere aan de Heineken Trompethoed en de Bavaria Babes. Een verbod op alcohol zou de waarde van deze sponsorovereenkomst nog meer devalueren, waardoor Anheuser-Busch misschien zelfs afhaakt als sponsorpartner. Echter, het verbod op alcohol kan ook juist een stimulans zijn voor een innovatieve manier van ondernemen. Wie weet wordt het maltbiertje wel hét drankje van 2022. Of zwicht Qatar tijdelijk voor de eisen van de FIFA, dat uiteindelijk het laatste woord heeft.

Ook de andere culturele opvattingen, met name de gereserveerde positie van de vrouw, kunnen de aanleiding zijn voor een aantal interessante marketingactiviteiten. Zo was de Bavaria Burqa één van de eerste suggesties die geopperd werd op het internet. Origineel, treffend en zeker in het oog springend, mocht het uitgevoerd worden. Wat ook een zeer effectieve uitwerking kan hebben, is een actie die totaal tegen de stroom in gaat. Die breekt met de conservatieve normen en waarden in het land. Een actie waarbij vrouwen juist de schroom van zich af gooien. Wereldwijde publiciteit gegarandeerd, zoals de ‘stripactie’ van de Bavaria Babes in Zuid-Afrika.

In twaalf jaar kan er nog veel gebeuren. Tot dan blijft het interessant om te kijken naar deze discussies. Wat is volgens julliede grootste uitdaging met betrekking tot het organiseren van dit WK?

Via Gheringmm.nl

About Gino van Montfort

Gino is hoofdredacteur en mede-oprichter van Catenaccio. Hij is al van kinds af aan voor Feyenoord, maar laat in zijn artikelen vooral een merkwaardige interesse zien in clubs, spelers en verhalen uit Zuid-Amerika. Oh, en nu Feyenoord het wat minder doet, hoor je hem vooral over zijn andere grote liefde: Real Madrid. Volg Gino op Twitter | Meer artikelen van Gino