Waarom heeft Inter die lelijke draak op het shirt?

Internazionale vierde het afgelopen kampioenschap, de achttiende inmiddels, met de presentatie van de nieuwe uitshirts. Het overwegend witte design had een opvallende print aan de zijkant, dat leek te herinneren aan de vroege jaren 2000, waarin kleding met grote tribals en draken onmin populair waren. De blauw met zwarte draak die dit shirt van Inter siert, lijkt een knipoog naar die mode te zijn, en dan niet op een goede manier. Waarom heeft Inter die lelijke draak op het shirt staan?

intermilan-away-10-11
De draak is een vreemde gewaarwording in een tijd dat shirts redelijk klassiek gehouden worden. Natuurlijk, hier en daar gebeurt er iets origineels, maar een draak? Het lijkt erop dat kledingsponsor Nike enorm overboord gegaan is met dit design.

Lijkt, want de draak heeft wel degelijk een betekenis voor Inter. Het is de zogenaamde ‘biscione’, de Italiaanse grasadder, die al een tijd ook het symbool was voor de supporters van de club. De beeltenis van dit wezen komt op andere plekken in Milaan eveneens veel voor. Alfa Romeo gebruikt de adder in het logo, evenals het adellijke huis van Sforza, het hertogdom van Milaan (ook bekend als het huis van Visconti) en de oud-Keltische provincie Insubria (600 voor Chr.). Mediatycoon Silvio Berlusconi heeft een aangepaste versie gebruikt voor zijn bedrijf Fininvest, en heeft een afbeelding van de slang op zijn landgoed liggen.

1bpblogspotadsavvyvisconti

Normaal wordt de draak afgebeeld in een zigzaggende vorm, met in de mond een figuur die lijkt op een mens. Vaak wordt verondersteld dat deze figuur opgegeten wordt door de slang. De talloze legendes over de slang hebben dit beeld gecreëerd. Zo is er het verhaal dat deze ‘draak’ in het Gerundomeer (ter hoogte van Brescia) leefde, destijds (in de veertiende eeuw) een van de grootste meren van Europa. Het monster had het voornamelijk voorzien op kinderen, ook een onderdeel van de afbeelding. Omdat dit een nogal lugubere bijklank heeft, is dat de reden waarom Alfa Romeo de vorm van de afbeelding versimpeld heeft, en Fininvest de mens vervangen heeft door een bloem.

Inter Milan heeft de huidige slang al even in gebruik. Zo was hij eerder te zien op de teambus, die ook door Nike voorzien is van bestickering. Ook hier wordt de mens vervangen door een aantal strepen, die de tong of het vuur van de draak moeten voorstellen. Het symbool staat voor succes, macht en ambitie, en onderstreept zo de visie van de voetbalclub. Een prima keuze voor op het shirt dus, maar had de afbeelding echt niet mooier gekund?

Foto’s van The-soccer-outlet.com, Tfhomes.blogspot.com, Colarelavita.blogspot.com en Adsavvy.com

About Gino van Montfort

Gino is hoofdredacteur en mede-oprichter van Catenaccio. Hij is al van kinds af aan voor Feyenoord, maar laat in zijn artikelen vooral een merkwaardige interesse zien in clubs, spelers en verhalen uit Zuid-Amerika. Oh, en nu Feyenoord het wat minder doet, hoor je hem vooral over zijn andere grote liefde: Real Madrid. Volg Gino op Twitter | Meer artikelen van Gino