Voetbal moet naar de commerciëlen

‘Sport kan niet zomaar naar de commerciëlen’ was de titel van het opiniestuk van NOS-directeur Jan de Jong in de Volkskrant van vanochtend. De Jong deed een moedige poging om te beargumenteren waarom sport bij de publieke omroep moet blijven. Zijn stelling is echter onhoudbaar, want een populaire, door commercie doordrenkte sport als voetbal kan prima naar de commerciëlen.

 

Als De Jong zich alleen sterk zou maken voor kleine, commercieel minder aantrekkelijke sporten bij de publieke omroep, zou ik dat begrijpen. Maar in zijn betoog in de Volkskrant geeft hij notabene de Champions League als voorbeeld. Dat is één van ’s werelds grootste commerciële sportevenementen, tot de nok gesponsord door grote bedrijven met hun commerciële belangen. De NOS is eigenlijk een reclamezuil voor de Champions League, voetbalclubs en sponsors. Dat past nou niet echt bij het karakter van een “publieke omroep” waar normaalgesproken het logo op een pakje hagelslag nog moet worden afgeplakt.

De Jong ziet voor het gemak over het hoofd dat voetbal niet langer een onschuldige sport is van bescheiden jongens in te korte broekjes die tegen een balletje aantrappen. Het is een louche wereld die gedomineerd wordt door figuren met persoonlijke commerciële belangen, dubieuze voorzitters en grote multinationals. Heineken, Ford, enzovoorts, ze varen er wel bij.

En wat te denken van de voetbalclubs, die dankzij televisie-aandacht zo bekend worden dat ze hun merchandising zelfs in China nog weten te slijten? Eigenlijk is het best wel jammer dat de “deskundige sportredactie” van de NOS zo weinig journalistieke aandacht besteedt aan díe kant van de sport. Dan zouden ze misschien inzien dat ze onderdeel zijn geworden van een commerciële machine, die ze zelf mede in stand houden.

De Jong stelt dat de uitzendrechten van de Champions League voor een “relatief laag” bedrag zijn binnengehaald, omdat de commerciële omroepen geen interesse hadden. “Relatief laag” is altijd nog relatief, en blijft dus een hoop geld: publiek geld. Ik ben pas overtuigd als de NOS kan aantonen dat ze meer ster-inkomsten uit voetbalwedstrijden halen dan ze aan uitgaven hebben. Of wacht, dat is natuurlijk niet het geval. Anders zouden de commerciëlen wel een gooi hebben gedaan naar de uitzendrechten.

Volgens De Jong waarborgt de NOS de kwaliteit die commerciële omroepen niet kunnen en willen bieden. Misschien kan hij me dan even uitleggen waarom de NOS dan nog met analisten als Ronald Waterreus en Youri Mulder aan komt zetten. Sympathieke kerels hoor, ze doen het vast goed bij het publiek. Maar hun analyses komen zelden verder dan simpele clichématige observaties. En toen Talpa de samenvattingen van de Eredivisie uitzond, zagen we dat enkele van de beste mensen van de NOS zo de overstap maakten.

De Nederlandse burger betaalt nu grof geld voor één van ’s werelds grootste commerciële evenementen. Dankzij de NOS. Nu er bezuinigd moet worden is het terecht dat er meteen naar Eredivise-voetbal, het Nederlands Elftal en de Champions League wordt gekeken. De beelden van de wedstrijden zijn immers bij elke omroep hetzelfde, of er nou een logo’tje van de NOS, Talpa of RTL in de bovenhoek staat.

About Thomas Boeschoten

Thomas is uitgever van Catenaccio. Volg Thomas op Twitter | Meer artikelen van Thomas