Voetbal en Twitter: Gelukkig huwelijk?

Voetballers en Twitter, het blijft een combinatie die even wennen moet. We hebben in Nederland de ‘schandalen’ van Van Der Wiel (Lil’ Wayne) en Elia (WK 2010) gehad, voorbeelden van de manieren waarop het gebruik van social media gevaarlijk is voor het imago van de sporter. Maar het kan natuurlijk ook anders. Dat bewijzen de laatste tijd steeds meer voetballers, waaronder Cristiano Ronaldo en Gerard Piqué. Zij kregen de afgelopen week speciaal bezoek uit Amerika.

cristiano-ronaldo2

Op Twitter zijn veel professionele sporters actief. De meeste van deze sporters komen uit Amerika, waar ze al langer bekend zijn met het platform, en waar dit dus logischerwijs beter gebruikt wordt dan in ons eigen Europa. Één van de toonaangevende sporters uit Amerika is Chad Ochocinco, een speler uit de Amerikaanse NFL. We praten dan over American Football. Ochocinco heeft door het constante delen van zijn leven zo’n beetje de regels voor het gebruik van social media herschreven. Hij organiseert etentjes, speelt computergames met fans, geeft prijzen weg en roept tijdens liefdadigheidswerkzaamheden de hulp in van eenieder die er oren naar heeft.

Dit ‘open’ gedrag van een sporter maakt hem heel erg benaderbaar, en dat is waar marketingbureaus en ondernemingen naar op zoek zijn. Vandaar dat Ochocinco aan de hand daarvan zijn eigen mobiele applicatie (Mad Chad) heeft, die enige tijd in de Download top 10 van iTunes stond. Het is één van die mogelijkheden die door andere sporters nog te weinig gebruikt wordt.

Maar die benaderbaarheid, in het bijzonder door het gebruik van Twitter, zorgt er ook voor dat professionele sporters onder elkaar sneller kunnen communiceren. Vandaar dat het kan dat diezelfde Ochocinco een berichtje stuurt naar Cristiano Ronaldo, met de vraag of hij een keer een wedstrijd kan bezoeken. Het antwoord van de Portugees was instemmend.

Zo gezegd, zo gedaan. De Amerikaan kwam na het einde van het reguliere football-seizoen op vakantie naar Madrid, waar hij te gast was bij de training van Real Madrid. Chad bezocht het stadion, sprak met spelers en trainer José Mourinho en ging uit eten met Cristiano en zijn vriendin Irina Sheik. Ook woonde de wedstrijd tegen Villarreal bij. Het zijn dit soort ad-hoc afspraken die de waarde van een communicatiemiddel als Twitter onderstrepen.

Maar er is meer. Ochocinco kon het natuurlijk niet maken om maar één van de twee grootste clubs te bezoeken. Dus stuurde hij de meest actieve Twitteraars van FC Barcelona een kort berichtje. Of hij daar even langs mocht komen. Wederom vormde dit geen enkel probleem. Ook in Barcelona praatte Chad met spelers en voorzitter Rosell, en hij kreeg zelfs een shirt met zijn naam en rugnummer (85) van aanvoerder Puyol en Gerard Piqué, met wie Ochocinco de afspraak had beklonken.

In Barcelona verwonderde de Amerikaan zich voor de tweede keer over de mooie auto’s die spelers reden. Die Audi’s zagen er toch wel erg mooi uit.

Dat was niet aan dovemansoren gericht. De Spaanse tak van het automerk had de discussie namelijk gevolgd via Twitter, en prompt stond een afgevaardigde van de onderneming op de stoep voor het trainingscomplex van Barcelona. Met de sleuteltjes tot een gloednieuwe Audi, voor Ochocinco.

Zijn reactie was precies waarop ze bij Audi gehoopt hadden. Chad deelde zijn nieuwe aanwinst namelijk meteen met de rest van de wereld. Dat betekende voor Audi snelle exposure tegen lage kosten en een zekere mate van goodwill bij volgers van de betreffende sporter.

Dit soort mogelijkheden liggen er ook voor voetbalclubs en -spelers binnen Twitter. Een laagdrempelige, efficiënte manier van marketing bedrijven. Het is heel wat beter dan het grof betalen voor gesponsorde berichten, iets wat ondernemingen met mensen als Snoop Dogg doen. In Europa moet het echter nog echt aanslaan. Wat dat betreft was dit een stap in de goede richting.

Voetbal en Twitter, het is nog steeds geen vanzelfsprekend begrip. Maar ze leren van elkaar. Soms met de hulp van een Amerikaan.

Foto’s van Twitter.com

About Gino van Montfort

Gino is hoofdredacteur en mede-oprichter van Catenaccio. Hij is al van kinds af aan voor Feyenoord, maar laat in zijn artikelen vooral een merkwaardige interesse zien in clubs, spelers en verhalen uit Zuid-Amerika. Oh, en nu Feyenoord het wat minder doet, hoor je hem vooral over zijn andere grote liefde: Real Madrid. Volg Gino op Twitter | Meer artikelen van Gino