NAC geeft voorbeeld van spekken clubkas

Terwijl het weekeinde volledig draait om de nieuwste wending in de titelstrijd, neemt NAC de gelegenheid om tegelijkertijd clubicoon Antonius Wilhelmus Verlegh te herdenken en de clubkas te spekken. De voormalig speler, trainer en medewerker is beter bekend onder de noemer Rat Verlegh en overleed op 12 maart 1960 bij een tragisch auto-ongeluk. 50 jaar na dato pakt NAC Breda de 13e maart om het clubicoon te herdenken. Met witte retro-shirts en retro-rugnummers spekt de Brabantse club tegelijkertijd de clubkas, voor 50 euro is het textiel immers ook te koop voor de supporters.

vd_leegte_706215i

Pure commercie natuurlijk, ook al is het zeer spijtig te noemen wat Antoon Verlegh in 1960 overkwam. Zoals bij elke andere club trekt ook NAC Breda de portefeuille van zijn supporters leeg terwijl de spelers opeens loepen in een wat ongemakkelijk shirt met lelijke belettering en met een naam op hun rug van iemand die al overleden was voordat ze geboren waren. Dat het de spelers weinig doet getuigt ook wel aan het feit dat ze ook zaterdag, zoals elke week, met schoenen spelen met alle kleuren van de regenboog. Niet heel retro dus, maar wel lekker voor de inkomstenkant van NAC.

Die inkomstenkant hebben ze ook weten te vinden in Rotterdam-Zuid, waar de aandacht de afgelopen maanden enkel ging naar bezuinigen daar heeft de directie van Feyenoord ook de portefeuille van de trouwe achterban nogmaals weten te vinden. Met een gemiddelde prijsstijging van 24% is een seizoenkaart van Feyenoord plots niet één van de goedkopere in de Eredivisie, maar één van de duurste. Het is onverantwoord richting de achterban, zeker gezien het feit dat de meeste clubs een ‘terechte’ prijsstijging invoeren van 3%.

De supporters kiezen uiteraard zelf voor een retrotenue of een seizoenkaart, maar het grootste gedeelte van supporters is in zulke gevallen meestal dusdanig trouw dat ze prijsstijgingen of merchandising toch wel slikken. Of daar verandering in gaat komen is de  vraag, de Feyenoord-supporters zijn uitermate kritisch over de recente ontwikkelingen wat betreft de seizoenkaart. Mocht de achterban zich roeren, hoogstwaarschijnlijk op een gepaste manier ditmaal, dan is dat voor Mario Been lastig. Tijdens de ontknoping van de competitie is Feyenoord gebaat bij rust in de tent, zeker gezien de huidige vorm van achtervolger AZ.

Vanuit het oogpunt van Feyenoord is de beslissing anderzijds logisch, bij iedereen is bekend dat de club tientallen miljoen schuld heeft en dat de club wel harde maatregelen moet nemen. Dus inderdaad: meer inkomsten, minder uitgaven. Dat de supporters in dit geval moeten opdraaien voor jarenlang wanbeleid en matige sponsorovereenkomsten is zuur maar de realiteit: voetbal draait immers om geld. En die waarheid is soms wel erg pijnlijk.

About Edwin