LeBron James gebruikt Liverpool voor eigen gewin

Basketbalster LeBron James heeft zich ingekocht in voetbalclub Liverpool. Hij neemt een klein deel van het aandelenpakket van de Fenway Sports Group over. De investeringsmaatschappij uit Massachussets, die recent Liverpool overnam uit de handen van de vervloekte Hicks en Gillet, zal in ruil voor de inmenging van de basketballer gaan samenwerken met diens marketingbureau, LRMR. Op het eerste gezicht is dit een gewone deal onder sportliefhebbers. Maar, is dat wel zo?

fenwaysportsmanagement

Foto van Fenwaysportsmanagement.com

Redenen

Het is voor het eerst dat een topsporter met zo’n internationale bekendheid zich profileert als aandeelhouder van een wereldwijd bekende voetbalclub. Dat gegeven alleen al is reden genoeg voor LeBron James om de deal te beklinken.

De reikwijdte en potentie van de Fenway Sports Group als marketingonderneming is nog een reden voor de basketballer om geen greintje twijfel te hebben. Sinds dat FSG de honkbalclub Boston Red Sox overnamen in 2002, is de marketingpoot van het bedrijf uitgegroeid tot een onderneming met een jaarlijkse omzet in sponsorcontracten van 60 miljoen dollar.

Alhoewel dit voor James in het niet valt in vergelijking met zijn sponsorcontract bij sportmerk Nike, brengt zulk potentieel reclame-inkomen de Miami Heat-speler een extra stapje dichterbij het zo vurig gewenste miljard aan inkomsten. James zijn persoonlijke doel was namelijk niet alleen om op sportief gebied succesvol te zijn, maar ook op zakelijk gebied. Hij wilde de eerste sporter worden die een miljard aan inkomsten verdiend had, een prestatie die inmiddels gehaald is door Tiger Woods. Zijn oorspronkelijke doel, het miljard, blijft echter staan.

Foto van Seattle Times

Foto van Seattle Times

Vandaar dus de investering in Liverpool, een voetbalclub die in recente tijden geplaagd is door financieel wanbeleid, en waar de verwachting is dat de ploeg de weg naar succes weer weet te vinden. Echter, de dividenduitkeringen die James gaat krijgen, zijn slechts een bijverdienste.

Het is voor James en LRMR vooral een manier om een wereldwijd ‘merk’ te vermarkten, zoals eerder Michael Jordan succesvol lukte (Air Jordan, een submerk van Nike). Tevens is dit dé manier om de vieze nasmaak weg te spoelen die zijn veelbesproken “decision” heeft achtergelaten. Liverpool is volgens de Deloitte Football Money League 2011 achtste als het gaat om omzetcijfers, met een bedrag van 225,3 miljoen euro. Het team is ook mateloos populair in Azië, iets dat wel degelijk meegespeeld heeft in de beslissing van James om juist Liverpool te kiezen als investering. Door de populariteit in Europa en Azië is de kans groot dat ook het ‘merk’ LeBron James zijn weg vindt in deze contreien, met China als grootste basketballand. Gezien de minimale investering die is gedaan, kan dit gezien worden als een potentiële megadeal voor James.

Eigen gewin

Het lijkt er dus op dat LeBron James Liverpool vooral gebruikt voor eigen gewin. James praat zelf vooral in diplomatieke termen. Anders dan zijn collega’s Steve Nash (fervent Spurs-supporter) en Kobe Bryant (Milan-fan door zijn Italiaanse achtergrond), heeft James niks met de sport voetbal, en dus ook niet echt iets met Liverpool. Maar dat kan zomaar veranderen, zeker als de ploeg titels gaat winnen, en de dollartekens in de ogen van James steeds groter worden.

Via Gheringmm.nl

About Gino van Montfort

Gino is hoofdredacteur en mede-oprichter van Catenaccio. Hij is al van kinds af aan voor Feyenoord, maar laat in zijn artikelen vooral een merkwaardige interesse zien in clubs, spelers en verhalen uit Zuid-Amerika. Oh, en nu Feyenoord het wat minder doet, hoor je hem vooral over zijn andere grote liefde: Real Madrid. Volg Gino op Twitter | Meer artikelen van Gino