Het humanitaire gezicht van FC Barcelona

Één van de meest in het oog springende voetbalclubs van het moment is FC Barcelona. De Catalanen, die graag het motto ‘més que un club’ (meer dan een club) overbrengen op het grote publiek, zijn niet alleen op sportief gebied succesvol. Ook naast het veld richt men zich op de minder bedeelden in deze wereld.

Zo prijkt de naam van wereldhulporganisatie Unicef al een paar seizoenen kosteloos op het shirt van de beste voetbalclub ter wereld. Sterker nog, Barcelona doneert zelfs jaarlijks een bedrag van ruim een miljoen euro aan de organisatie.
Nu dat initiatief echter naar de achtergrond gedrongen wordt, door de nieuwe sponsordeal met de Qatar Foundation (ter waarde van 30 miljoen euro per jaar!) en het feit dat Unicef inmiddels ook op de shirts van Boca Juniors uit Argentinië en SS Lazio Roma uit Italië prijkt, is het tijd om andere campagnes te steunen.

Dat doet Barcelona. Ze slaan de komende drie jaar de handen ineen met de stichting van Bill en Melinda Gates, in een poging om de ziekte polio van de wereld te verbannen. Vaccinaties kosten slechts dertien cent. Dat betekent dat de miljoenen van twee grote stichtingen ook echt iets uit kunnen richten.

Het is een ingenieuze manier van marketing die weinig kost en tegelijkertijd veel kan opleveren. De goodwill die gekweekt wordt door het project en het filmpje is groot. Wanneer het initiatief aanslaat, kan dit wel eens een hele effectieve nieuwe manier van fondsenwerving worden.

Laten we hopen dat het ze lukt om polio uit te bannen. Barcelona toont wederom aan de buitenwereld dat het meer dan een club is.

About Gino van Montfort

Gino is hoofdredacteur en mede-oprichter van Catenaccio. Hij is al van kinds af aan voor Feyenoord, maar laat in zijn artikelen vooral een merkwaardige interesse zien in clubs, spelers en verhalen uit Zuid-Amerika. Oh, en nu Feyenoord het wat minder doet, hoor je hem vooral over zijn andere grote liefde: Real Madrid. Volg Gino op Twitter | Meer artikelen van Gino