En nu even de waarheid

NOS, Omroep.nl en Teletekst maken er een mooie boel van. De teletekstpagina lijkt op een alledaags bericht. Toch even de waarheid, wat gebeurt er nou echt in Spanje? De hele week kon men zien aankomen dat clubs hun vliegreis zouden missen. Een staking was dreigende en op de vraag ‘zelfs als onze clubs daardoor in gevaar komen?’ , antwoordde de luchtverkeersleiding steevast: “Ja, wij werken hier voor ons belang, niet voor dat van de clubs.”

837-012

Alle clubs hebben de nodige maatregelen genomen en Barcelona haalde zich de woede van heel Spanje op de nek, door openlijk te verkondigen dat zij zich te goed voelden voor een bus- of treinreis. Alle clubs hebben moeilijke reizen doorstaan, met het team van Santander als grootste trotseerder, het moest helemaal naar Malaga. Maar Barcelona vond dat zij boven de wet leefden. Ze wilden niet gaan, totdat de RFEF dreigde de wedstrijd verbeurd te verklaren, op straffe van een 0-3 nederlaag.

Tegensputterend vertrok het team van FC Barcelona alsnog. De wedstrijd zou om 20:00 beginnen en al vroeg werd gesproken over 20:30, om zeer vage redenen. Uiteindelijk arriveerde Barcelona om 20:02 in het stadion en kon de wedstrijd om 20:52 beginnen. 22 minuten later dan aanvang valt in het amateurvoetbal (waar de wet daadwerkelijk bestaat, in tegenstelling tot het professionele voetbal), binnen de 30 minuten. Als een team na 30 minuten nog niet op het veld staat, dan geeft het niet verschijnende team ‘forfait’.

Om vage redenen ‘zou de wedstrijd om 20:30 beginnen’. Uiteindelijk begint die wedstrijd dus om 20:52 als vanouds… Om 21:05 uur wordt de eerste glaszuivere penalty onthouden aan Osasuna, waarna Barcelona counterend het werk kan afmaken. Een 0-3 overwinning, meer dan gestolen. Bij het toepassen van de juiste regels – en niet de klassejustitieregels – zou Barcelona met 3-0 hebben verloren.

Ik vraag mij af wat er in Nederland zou gebeuren als Ajax 52 minuten te laat komt opdagen voor een wedstrijd nadat zij op voorhand aan zouden kondigen dat zij geen zin hebben om met de trein te reizen naar Maastricht als er een file op de A2 staat. 

About Bjorn Heisterkamp

Björn Heisterkamp is auteur van De topmanager speelt 4-4-2 dat in april 2011 verscheen.