De meest opvallende marketingideeën van dit voetbalseizoen

Voorafgaand aan een nieuw voetbalseizoen zijn er altijd clubs die op marketinggebied hun nek uitsteken en iets hoogst origineels, opmerkelijks of ludieks ondernemen in een poging om de eigen kas te spekken, of aandacht te genereren voor de helaas bijna onder curatele verkerende vereniging. Dit jaar verschillen de marketingpogingen van kekke merchandising met een hoog ‘vintage’-gehalte en naarstig gedrukte shirts met namen van weldoeners tot gepersonaliseerde shirtsponsoring. Catenaccio kijkt naar de meest opvallende ideeën en vraagt zich af: is dit nou allemaal nodig?

1. Het ongelofelijk lelijke uitshirt van FC Barcelona en Nike

FC Barcelona en Nike slaan de handen ineen om dit jaar één van de meest wanstaltelijke shirts ooit op de markt te brengen, het uitshirt van de blaugranas. Geïnspireerd op de eerste WordArt-versies van Microsoft willen ze dat fans van de meest tot de verbeelding sprekende voetbalclub van de wereld als lampion gaan fungeren. Een grote, welgemeende fuck you naar de op hol geslagen commercie van voetbalclubs en de daarmee verband houdende blinde idolatie van voetbalfans. Op de officiële clubwebsite wordt gesproken van een ‘keur aan verschillende warme kleuren, om zo het  sprankelende voetbal van Barcelona te benadrukken.’ Dat de spelers er nu uitzien als rijpe sinaasappels, is bijzaak.

De truitjes kosten 90 euro (105 met bedrukking), en gaan als warme broodjes over de toonbank. Bij Nike huilen ze ongetwijfeld van het lachen.

2. De Kolonicio-actie en andere verwoede pogingen om SC Veendam te redden

SC Veendam dan, dat mede dankzij een groots opgezette Kolonicio-actie de club van een voorlopige ondergang wist te redden. Een inzamelingsactie, een boek, een modeshow, je kunt het zo gek niet bedenken of de Veendammers haalden het uit de kast om de centen bij elkaar te sprokkelen. Er kwamen vele, vele donateurs binnen, onder andere nadat de bekende house-dj Sunnery James (zelf oud-speler in de jeugd) en zijn vrouw Doutzen Kroes hadden opgeroepen om het noodlijdende Veendam de helpende hand toe te steken. Doutzen signeerde speciaal voor de gelegenheid twee tricots met haar handtekening, die voor een startbedrag van 500 euro op eBay werden geknald in de hoop wat extra centen op te halen. Helaas stonden ze daar tot voor kort nog steeds.

In ruil voor het hele Kolonicio-gebeuren kregen donateurs, waaronder ondergetekende, een ouderwets retro speldje en twee toegangsbewijzen voor de feestelijke eerste thuiswedstrijd van SC Veendam tegen FC Eindhoven. Daarnaast is er de mogelijkheid tot het kopen van het officiële Kolonicio-shirt, dat is een fanshirt van SC Veendam waarop alle namen van de donateurs vermeld staan. Een mooi initiatief van de Oost-Groningers zou je zeggen, ware het niet dat het shirt, dat in kleuren gescreenprint wordt, van bedenkelijke kwaliteit is en toch nog 39,95 kost.

Helaas is het ook niet uniek, want UEFA Cup-finalist Deportivo Alavés deed het in 2001 al eerder, zij het geheel kosteloos en ludiek, als bedankje naar alle seizoenskaarthouders. Daarnaast heeft Sevilla FC, dat het idee van Alavés overnam in 2005, vorig jaar ook een zelfde soort actie ondernomen, waarbij supporters zich in konden kopen op de rugnummers van de spelers. Voor € 12,50 per supporter kwam je zelf al klein op naam en nummer vermeld te staan. Het was een actie die de club geen windeieren legde, en misschien iets dat Nederlandse clubs kunnen overwegen, in plaats van een foeilelijk fanshirt of andere wanstaltelijke merchandise in de clubshop te plempen.

3. Gepersonaliseerde sponsoren bij het Ierse Bohemians

Het Ierse Bohemians pakt het nog revolutionairder aan. Waar veelal Belgische, Franse en Scandinavische teams zich van de zijkant van het broekje tot het lipje van de kraag laten sponsoren door dezelfde bedrijven en zo wandelende lapjesdekens worden, daar pakken de Ieren voor iedere speler uit de A-selectie een gepersonaliseerde sponsor voor het uit- en thuisshirt. Zelfs voor de derde keeper. Voor 300 tot 350 euro sta je daar op het shirt, en je ontvangt het tenue ook nog eens gesigneerd thuis aan het einde van het seizoen. Als dat geen voetbalmarketing 2.0 is, dan weten wij het ook niet meer.

4. De website van Joey Barton

Joey Barton is gehaat, op het veld en naast het veld. Hij heeft een palmares met indrukwekkende kroeggevechten, beenhouwerstackles en andere misdragingen. Echter, hij heeft nu ook een eigen website gelanceerd waarop hij zijn mening kan ventileren over van alles en nog wat, maar het meest over voetbal. Het mag gezegd worden, hij heeft er kijk op. Een verfrissende blik van een zelfbewuste prof, die daarmee ook nog eens aan zijn personal branding werkt, en stukje bij beetje de verloren gegane sympathie voor zijn persoon terug aan het winnen is. Lees vooral zijn blog over de Olympische Spelen en de lessen voor het Engelse voetbal.

 5. Rio Ferdinand en zijn #5-merchandise

Ja, er zijn meer voetballers met een eigen lifestylemerk. Demy De Zeeuw doet bijvoorbeeld leuk bloggen over mode, showbizz en andere zaken en Joleon Lescott heeft een eigen kledingmerk dat best hippe dingen maakt. Maar de deze zomer veelbesproken Rio Ferdinand spant de kroon. Hij heeft naast een lifestylemagazine ook een aantal caps op de markt gebracht – samen met pettenfabrikant Starter – die bijzonder snel uitverkocht waren. Logisch, want caps en snapbacks zijn het helemaal onder jongeren. Hippe vent, die Rio.

Natuurlijk is er nog veel meer aan marketing te zien in aanloop naar het nieuwe seizoen. Wat te denken van het Real Madrid resort in het Midden-Oosten, of de “30 op het veld”-actie van Juventus, refererend naar de dertig behaalde landstitels, inclusief omgekochte zilverwaar? Ook voetbalclubs worden steeds eigenzinniger en uitdagender op het gebied van marketing, en dat levert leuke, mooie, opvallende en controversiële uitingen op. Waarvan akte.

Heb jij nog een mooie voetbalmarketingactie gezien? Meld het hieronder in de comments!

 

About Gino van Montfort

Gino is hoofdredacteur en mede-oprichter van Catenaccio. Hij is al van kinds af aan voor Feyenoord, maar laat in zijn artikelen vooral een merkwaardige interesse zien in clubs, spelers en verhalen uit Zuid-Amerika. Oh, en nu Feyenoord het wat minder doet, hoor je hem vooral over zijn andere grote liefde: Real Madrid. Volg Gino op Twitter | Meer artikelen van Gino