Al sinds 1989 is de macht bij Ajax in handen van een kleine, hechte groep bestuursleden die elkaar belangrijke posities binnen de club toeschuiven. De fluwelen revolutie van Johan Cruijff lijkt hier definitief een einde aan te brengen, tenzij de voorgestelde nieuwe bestuursraad aan de macht komt die Ajax vijftien jaar terug in de tijd zal werpen.
In 1989, na de beruchte zwartgeldaffaire, vertrekt het bestuur onder leiding van Ton Harmsen bij Ajax. Er wordt druk gezocht naar een nieuw bestuur, dat uiteindelijk zou bestaan uit voorzitter Michael van Praag, penningmeester Arie van Os, commerciële man Uri Coronel, technische man André Kraan en de verantwoordelijke voor de amateurs, Hennie Henrichs. Hier werd de basis gelegd voor wat jarenlang een invloedrijke groep mensen binnen Ajax zou worden. De band tussen de bestuursleden was zeer hecht: “We waren één blok”, herinnert Van Os zich.
Toen het bestuur in 1991 Van Gaal aanstelde als opvolger van Leo Beenhakker werd de weg naar succes ingeslagen. Na een stroef begin, overigens. Toen de spelersgroep het niet meer in de trainer zag zitten en de boel begon te saboteren besloot Van Os in te grijpen. Voor de hele kleedkamer maakte hij zich sterk voor zijn hoofdtrainer. Het tekent de band tussen het duo: “Van Gaal en ik waren een eenheid, daar kwam niemand tussen”, erkent de voormalig penningmeester. Van Gaal bleef in het zadel en een zeer succesvolle periode brak aan. Mede dankzij een uitstekende jeugdopleiding – nog opgezet door Johan Cruijff – en verstandig beleid.
Aanvoerder van het gezelschap was Danny Blind, die destijds binnen de kleedkamer al erg bepalend was. Later kwam hij bij Ajax terug in vrijwel iedere bestuursfunctie, waaraan hij de bijnaam ‘scholletje’ heeft over gehouden. In de periode tussen 1989 en 1996 waren er dus een aantal invloedrijke namen binnen de club: op technisch vlak Van Gaal en Blind, op bestuurlijk niveau Van Praag, Van Os, Coronel, Henrichs en Kraan.
Amsterdam Arena
Het zojuist geïntroduceerde gezelschap was jarenlang succesvol, met als kroon op het werk de Amsterdam ArenA, die op 14 augustus 1996 feestelijk geopend wordt met een duel tegen AC Milan. Op die dag zitten de initiatiefnemers achter het nieuwe stadion, Uri Coronel en Arie van Os, gebroederlijk naast elkaar. Hennie Henrichs zit als bestuurslid dicht bij de heren in de buurt. Eindelijk is de baby van Coronel, zoals het toenmalig bestuurslid commerciële zaken de Arena noemt, geboren.
Op het veld verliest trainer Louis van Gaal samen met aanvoerder Danny Blind met 0-3 van de tegenstander uit Italië. Ondanks de nederlaag heeft Ajax de wereld aan haar voeten liggen, met de Champions League-winst nog vers in het geheugen. De bestuursleden gingen in hun eigen succes geloven. Ze dachten dat Ajax financieel ook de stap naar de Europese top moest gaan maken. In die ambitie bleken ze rücksichtslos. De stap naar de beurs werd gemaakt, het oude vertrouwde De Meer werd ingeruild voor de kille Arena en Voorland werd vervangen door De Toekomst.
Over de gevolgen van deze ingrijpende beslissingen was te weinig nagedacht. Sinds de beursgang is Ajax onbestuurbaar geworden. De Arena bleef lang sfeerloos, wat geen positief effect had op de thuisresultaten. De Toekomst straalde lang niet de warmte uit die Voorland had. Zelfs Coronel concludeerde jaren later in een rapport dat de stap naar de beurs niet succesvol geweest was. De gevolgen van dit ‘foutje’ waren niet te overzien. Ajax bleef geen Europese top en bleef zelfs geen Nederlandse top. Het bestuur leek vergeten dat ze niet aan de top waren gekomen door te kopen, maar door kundig op te leiden.
Opmerkelijk is dat het bestuur zichzelf het erelidmaatschap toekende in hun actieve periode. Zo werden Van Praag, Henrichs, Coronel, Kraan en Van Os plots erelid. Een machtige positie vanwege het spreekrecht in de ledenraad, zo weten ingewijden. Aan de woorden van ereleden wordt namelijk veel waarde gehecht. In 1997 vertrok Coronel uit het bestuur. Drie jaar later sneuvelde Van Os, mede door de FIOD-affaire die Ajax ruim zes miljoen euro kostte en Van Os enkele dagen in de cel deed belanden.
Jaap Ellerbroek zou de opvolger worden van Coronel en Hein Blocks, die al lid was van de financiële commissie en ledenraad, nam de functie van Van Os over. In 2003 komt Coronel opnieuw in beeld als Michael van Praag opstapt als voorzitter. Een brief van diezelfde Van Praag verijdeld echter zijn komst. De erevoorzitter noemde Coronel ongeduldig, niet representatief en stelde dat hij geen ‘feeling’ had met de supporters van de club. John Jaakke zou daarop voorzitter worden.
In 2005 is Coronel toch weer even terug. De ledenraad heeft hem gevraagd op zoek te gaan naar een nieuw bestuurslid. Coronel stelt zijn oude makker Hennie Henrichs weer aan. Henrichs was in 2000 opgestapt toen bleek dat Jan Wouters nog niet klaar was voor het hoofdtrainerschap. Henrichs had zich intern juist hard gemaakt voor Wouters en verbond zijn consequenties aan het falen van de hoofdtrainer. De meest opmerkelijke beslissing maakte Henrichs in 2008, toen Cruijff aan de ledenraad zijn plannen met de club presenteerde. Hij was niet van plan mee te werken: “Als de ledenraad van plan is Cruijff de jeugdopleiding te laten hervormen, dan moeten jullie een andere commissaris zoeken.”
Die uitspraak was gedaan vlak na het uitbrengen van het rapport Coronel. Inhoudelijk een prima rapport, maar in tegenstelling tot de opdracht werd er direct toegeschreven naar het vertrek van leidinggevenden. “Dat rapport was een farce. Er werd naar het vertrek van leidinggevenden toegeschreven”, aldus een betrokkene. De feiten staan hem bij. Na het uitbrengen van het rapport Coronel verdween de directie, Raad van Commissarissen en het bestuur van het toneel. Twee schrijvers aan het rapport zijn opmerkelijk: Roger van Boxtel en Reinier van Dantzig.
Vrijwel direct daarna werd Coronel alsnog aangesteld als voorzitter. Aanvankelijk weigert hij de functie, maar Ellerbroek, ooit de opvolger van Coronel, weet hem samen met Van Praag over te halen de functie aan te nemen. De commissie die Coronel aanstelde als voorzitter bestond naast Jaap Ellerbroek uit Cor van Eijden, die zichzelf ook zal benoemen in het bestuur, Marc Stuut en Ernst Ligthart.
Het rapport dat Coronel geschreven had oogstte lof binnen de gehele club, maar de voorzitter voerde zijn eigen beleid niet uit. Eerst kreeg passant Marco van Basten een enorm vermogen tot zijn beschikking en later leverde hij de club uit aan Martin Jol. Na een ontluisterende nederlaag in Madrid tegen Real Madrid was voor Cruijff de maat vol. Hij startte zijn fluwelen revolutie en zette de club in de fik.
Johan Cruijff
Aanvankelijk pappen Coronel en Van den Boog aan met Cruijff. Keep your friends close, but you enemies closer, zullen ze gedacht hebben. Ze plaatsen Cruijff in een voetbalplatform, een klankbordgroep. Coronel richt zelf echter ook twee platforms op. In één, die van verenigingszaken, neemt hij zitting als voorzitter. De overige leden: Keje Molenaar (op herhaaldelijk verzoek), Mark Geestman, Hennie Henrichs (aangesteld door Coronel), Ruud Haarms, Cor van Eijden (aansteller en medecommissaris Coronel) en Cees van Oevelen.
Het lukt echter niet het ‘gevaar’ Cruijff in te dammen. Coronel trekt het niet meer en besluit op te stappen. In een veelbesproken persconferentie maakt hij zijn beslissing bekend, uitgerekend op de dag dat Cruijff zijn plannen met de jeugdopleiding zou presenteren aan de ledenraad. Na zijn mededeling blijft Coronel nog actief als voorzitter van de Raad van Commissarissen en het bestuur, totdat er een opvolger is gevonden.
Sindsdien is het er niet rustiger op geworden binnen Ajax. De ledenraad, vol met volgelingen van Cruiijff, stuurt vier maanden na haar aanstelling de Raad van Commissarissen weg. Onder al deze ontwikkelingen lijkt Van Os opvallend gerust – direct na de beslissing komt hij al fluitend naar buiten gelopen. Later zou blijken dat dit niet voor niets was. Samen met zijn goede vriend Coronel blijkt Van Os het brein achter het laten opstappen van de gehele Raad van Commissarissen. In diezelfde periode duiken de voormalige collega’s van Coronel plots op in allerlei commissies. Neem bijvoorbeeld de vredescommissie, waarin plots het oude blok hersteld wordt: Van Os en Henrichs gaan er deel van uitmaken. En ook Michael van Praag reist mee naar Barcelona.
Het is een periode waarin Coronel veel petten tegelijk op heeft. Hij werkt een maand lang de nieuwe Raad van Commissarissen in, is nog steeds voorzitter van het demissionaire bestuur, leidt het platform verenigingszaken, heeft als erelid toegang tot de ledenraad en is twee handen op één buik met de tweemansdirectie bestaande uit Henri van der Aat en Jeroen Slop. Zo spreiden de tentakels van Coronel zich uit over de gehele club.

Organogram zoals voorgesteld in rapport Coronel

Organogram van het Ajax van nu
Niet verwonderlijk dus dat zowel de interim-bestuursraad als de bestuursraad bestaat uit veel oud-collega’s van Coronel. De bestuursraad is het orgaan dat de rol van het bestuur en de ledenraad moet gaan invullen, een soort samenvoeging in plaats van wat nu het bestuur en de ledenraad is. Het wordt dus het machtigste orgaan binnen de club, geïnitieerd door Coronel en de zijnen en bezet door Coronel en de zijnen. Het is tevens het orgaan dat de Raad van Commissarissen kan aanstellen of ontslaan.
In de interim bestuursraad zien we Ernst Ligthart, die ooit Coronel benoemde tot voorzitter en Roger van Boxtel, die via het rapport Coronel aanzien verwierf binnen Ajax. Rob Been junior is een aanhanger van Cruijff, maar vormt een minderheid. In de bestuursraad zien we Hennie Henrichs, de historie herhaalt zich, en Hein Blocks terug. De enige voetballer in de bestuursraad, Ruud Suurendonk, zag op het laatste moment af van zijn zetel. Overige leden: Cees Vervoorn, Cees van Oevelen en Jan Buskermolen.
Plots begrijp je de fluitende Arie van Os op het parkeerdek. Met het afschaffen van de ledenraad, waar Cruijff zijn fluwelen revolutie begon en hij soms bijna aanbeden werd, valt een groot deel van het draagvlak van Cruijff binnen Ajax weg. De bestuursraad wordt geleid door lid van het voormalig blok Hennie Henrichs. Hij is bovendien één van de weinige mensen binnen Ajax die zich in een rechtstreeks debat heeft verzet tegen Cruijff. Deze bestuursraad kan vervolgens een nieuwe Raad van Commissarissen gaan aanstellen, waardoor Cruijff ook daar zijn macht kwijt is.
In de directie is Van Gaal, waarmee Van Os altijd een eenheid vormde, de belangrijkste man. Zowel Van Os als Coronel toonde zich logischerwijs direct content met de benoeming van Louis van Gaal. Blind, Sturkenboom, Van der Aat en Slop vormen samen een stevige buffer om de macht van Cruijff in te dammen.
Dat het kunstje om de Raad van Commissarissen weg te sturen uit de hoge hoed van Arie van Os en Uri Coronel kwam, hoewel Coronel dit zelf ontkent, maakt het verhaal redelijk rond. Het blok dat na de gloriejaren rond 1995 de club in een diep dal heeft gestort, is weer terug aan het front. Dezelfde namen duiken op en bezetten de belangrijke posities binnen de club. Na de fluwelen revolutie van Cruijff is er nu een coup gepleegd door zijn felste tegenstanders.
Het lot van Johan Cruijff ligt nu in de handen van de Algemene Leden Vergadering, die half december bijeen zal worden geroepen. Mochten zij akkoord gaan met de bestuursraad die nu klaar staat, dan is Cruijff volledig afhankelijk van de grillen van Henrichs, die hem al eerder buiten de deur probeerde te houden. Gezien het feit dat Keje Molenaar bij hoog en bij laag beweert dat de nieuwe bestuursraad pro-Cruijff is, lijkt de kans groot dat dit gaat gebeuren. Het zou voor Molenaar de tweede keer (eerder met de Raad van Commissarissen) zijn dat hij het Paard van Troje de club binnenhaalt. Doordat de bestuursraad de nieuwe Raad van Commissarissen gaat samenstellen, lijkt het er niet op dat deze pro-Cruijff gaat worden. Waarschijnlijk kan Louis van Gaal op 1 januari dus gewoon beginnen als algemeen directeur. De ultieme nachtmerrie van Johan Cruijff.
Ajax moet beseffen dat het binnenhalen van de huidige bestuursraad het einde van de revolutie van Cruijff betekent. We gaan vijftien jaar terug in de tijd en geven de mensen die destijds de verkeerde keuzes maakten de kans deze te herstellen. De pionnen van Cruijff op De Toekomst worden aan hun lot overgelaten. De nieuwe directie daarna nog buiten werken, gaat een vermogen kosten. Veelal buiten het zicht van de camera’s heeft het blok uit 1995 de macht gegrepen en het kamp Cruijff lijkt er met open ogen in te tuinen. Fluitend de ondergang tegemoet.
Lees ook: De fluwelen revolutie tot nog toe
Gerelateerde artikelen:



Kijk, voor dit soort stukken is Catenaccio opgericht. Echt iets anders dan wat in de mainstream media wordt geschreven. Geweldige analyse.
Wow, wist niet dat de invloed van Coronel zo ver reikt. In de tabel op het einde komt zijn naam elke keer terug…
weten we meteen, waar het wanbeleid is begonnen,waar we achteruit zijn gegaan, door wie
weten we ook meteen wie een groot deel van het succes in de jaren 90 heeft gemaakt
Johan Cruijff is de naam. De jeugd is tot 1988 hervormd als je dan ongeveer 5 jaar gaat rekenen. kom je inderdaad in jaren 90. dus de spelers die de cl wonnen onder van Gaal. Dus de conclusie is bestuur weg al machthebbers weg en Cruijff de club laten opbouwen. We moeten als supporters nu op onze tellen gaan staan wie betalen de mensen. wie hebben al die jaren een groot deel voor de inkomsten gezorgd. juist de supporters. hebben het salaris betaald van een groot aantal bestuurders die wanbeleid voerde. moeten we dit nog pikken of willen we weer naar de top van Europa hoe zijn we er ooit gekomen.
geld is niet het belangrijkste wat je als club moet hebben. het belangrijkste is spelers opleiden met warmte en het ajax gevoel terug brengen. liefde voor de club kweek je in de jeugd. niet alleen met geld je moet ze voor houden: wat ze belangrijker vinden heel veel geld verdienen of veel prijzen winnen in je carrière.
weg met coronel en al die andere halvegare die de club slopen van binnenuit. laat de voetballers heersen samen met supporters. Cruijff ziet steeds wat er gebeurt bij ajax. wij als supporters slapen teveel. als Cruijff geen rol krijgt binnen ajax moeten wij het als supporters gaan eisen.
Dankjewel Pieter Zwart. Dit verhaal zou iedere Ajax-supporter moeten lezen. Zegt het voort!
Kan dit niet naar een nationaal dagblad/krant gestuurd worden? Dit is waar het echt over gaat. Ik ben de berichtgeving van de nederlandse media over dit onderwerp zo beu. Ze geilen op tegenstellingen tussen Cruijff en de RvC of van Gaal terwijl het daar helemaal niet over gaat.
Journalisten van de Telegraaf, het AD en de NOS zitten kniediep in een van de kanten. Het echte verhaal, wat hier tot in perfectie beschreven is wordt niet verteld. Dat wil men blijkbaar niet. Daar zijn geen kijkers/lezers mee te verdienen op dit moment.
Wat een subjectief bericht. Onder het bewind van o.a. Coronel heeft Ajax zijn grootste succes gevierd. Met medewerking van Adriaanse en van Gaal. Iedereen is al weer vergeten dat Ajax net als Feyenoord nu financieel aan de grond zat. Mede dankzij deze bestuurder, Adraainse en van Gaal is Ajax er weer boven op gekomen.
Co Adriaanse:
Tussen 1992 en 1997 had Adriaanse als directeur van de jeugdopleiding van Ajax een groot aandeel in de Champions League successen van 1995 en 1996.
Van Gaal:
1988-1991 AFC Ajax (Assistent)
Daarna:
Erelijst
[bewerken] Nederland; AFC Ajax
1992/1993 Nederlandse Beker
1993/1994 Nederlandse Supercup
1993/1994 Nederlands Kampioenschap
1994/1995 Nederlandse Supercup
1994/1995 Nederlands Kampioenschap
1995/1996 Nederlands Kampioenschap
Internationaal
1991/1992 UEFA Cup
1994/1995 Champions League
Coppaintercontinentale.png1995/1996 Wereldbeker
1995/1996 Europese Supercup
[bewerken] Spanje; FC Barcelona
1997/1998 Europese Supercup
1997/1998 Spaans Kampioenschap
1997/1998 Spaanse Beker
1998/1999 Spaans Kampioenschap
[bewerken] Nederland; AZ
2008/2009 Nederlands Kampioenschap
[bewerken] Duitsland; FC Bayern München
Meisterschale.png 2009/2010 Duits Kampioenschap
Coppagermania.png 2009/2010 DFB-Pokal
2010 DFB-Supercup
Individueel:
2006/2007 Rinus Michels Award
2008/2009 Rinus Michels Award
2009 Nederlands Coach van het Jaar
2009/2010 beste trainer van het seizoen in Duitsland volgens de spelers uit de Bundesliga[7]
Ondertussen, op Twitter… http://twitter.com/#!/search/realtime/catenaccio.nl
Verspreid het woord, dit is zo spot on dat ik niet anders dan mijn complimenten ervoor kan hebben.
Het Nepotisme blootgelegd, daar waar alle gote ‘gekleurde’ media het nalaten. Misschien een volgend interessant onderwerp voor deze site, waarom de grote media falen in hun berichtgeving. Bijvoorbeeld de link tussen het bedrijf van Paul Romer en NOS Nieuwsuur.
Maagoed we wijken af, Paul hierboven is wat dat betreft een beetje met scorebordjorunalistiek bezig. Jammer dat je de kern van de zaak van dit artikel mist.
@Paul, lees het nog even een keer goed aub.
En als je dat hebt gedaan, stel dan de vragen?
Hoeveel geld is er de laatste jaren verdampt?
Wat is er van het “rapport Coronel” uitgevoerd? Wat zijn de successen geweest van Ajax de afgelopen 10 jaar.
En als je de statistieken erbij haalt. Wat heeft Van Gaal gepresteerd als zijnde AD van een onderneming?
Misschien ook wel even leuk om dan op te zoeken wat bijvoorbeeld een Johan Cruijff allemaal heeft gewonnen??
Bizar goed stuk man, ik ben benieuwd waar je veel van je informatie vandaan hebt want veel dingen die hierin staan worden niet in de media genoemd. Ik begrijp de verhoudingen binnen de club nu wel beter, de Organogram kan ik niet helemaal volgen maar dat terzijde. Ik ben ‘t ook eens met jou conclusie dat als dit doorgaat dat ”kamp-Cruijff” in de val loopt maar ik vraag me hoe jij(als buitenstaander) dat wel ziet en een intelligente man als Mn. Molenaar niet.
Zei in maart al dat de NAVO de Coronel moest verdrijven.
Coronel, Van Os, Heinrichs en Van Eijden zouden levenslang verbannen moeten worden van een functie binnen Ajax. Ze mogen hoogstens lid van de ledenraad zijn, maar zouden hun erelidmaatschap moeten inleveren.
Wat ze nu gedaan hebben is een regelrechte coup!
En een dolk in de rug van Johan Cruijff en de supporters van de club.
Geweldige collumn, Pieter! Je zet de totale Nederlandse sportjournalistiek voor schut met dit uitstekende stukje onderzoekswerk.
Dit zeg ik al jaren, duidelijk stuk, pijnlijke conclusie.
Wauw, goed stuk Pieter. Veel informatie en duidelijkheid over Uri Coronel & Co.
het is tijd voor onze Arabische lente
bij ajax
Goed verhaal, het wordt tijd dat eens goed duidelijk wordt wat er voor een spelletjes bij Ajax worden gespeeld.
Je heb lef om dit verhaal te plaatsen, want ik denk dat er wel een aantal mensen zijn die je dit niet in dank zullen afnemen.
Cruijff is ook geen heilige, maar het maakt wel duidelijk waar hij de afgelopen tijd tegen aan heeft moeten vechten
Fijn dat het AJAX probleem eindelijk eens echt belciht wordt
Super Stuk
Thanks
Volgens mij heeft Coronel in een uistekend functionerend bestuur gezeten wat Ajax in de gelegenheid stelde enorme successen te behalen. Na zijn tijd is het misgegaan. Ik wil er niet aan denken wat er van Ajax over was zonder die kille Arena, aangezien je met maximaal 19.000 toeschouwers in deze tijd echt niet meer op niveau blijft. De beursgang was zoals elke beursgang een eenmalige kapitaalinjectie, in tegenstelling tot wat Cataneccio in een gelinkt artikel beweert. Daarin beweert dezelfde schrijver namelijk dat door de beursnotering Ajax veel hardere klappen van de crisis heeft gekregen. Kennelijk verkeert de schrijver in de veronderstelling dat Ajax last zou hebben van een dalende beurskoers, dan begrijp je dus gewoon totaal niet wat een aandeel is. Hoe stompzinnig kun je zijn als schrijver? Je zou zeggen dat niemand daar intrapt, maar er reageren telkens weer met mensen met ‘goede analyse!’ Kennelijk is het gericht op mensen die een analyse niet van een leugenachtig lulverhaal kunnen onderscheiden.
Die kapitaalinjectie was geen onaardig idee, vooral omdat de meerderheid van de aandelen in handen van de vereniging was, de leden dus, vertegenwoordigd door de ledenraad. Dan heb je dus geen last van aandeelhouders die winst willen maken, en is het vooral een pretaandeel. Het gaat er natuurlijk wel om wat je met dat kapitaal van die eenmalige kapitaalinjectie doet. Ik weet niet precies wat ervan gebeurd is, maar volgens mij was het er niet voor de lopende begroting en de enorme salarissen van de Boertjes die in ruil daarvoor hun hele carriere bij Ajax zouden blijven, maar is een deel daarvan naar de Arena gegaan, wat geld oplevert, en is een deel daarvan geinvesteerd in Ajax Cape Town. Dat laatste getuigde niet alleen van ondernemerszin, het was ook een idee om in het nieuwe post-Bosmanklimaat minder te hoeven kopen en meer zelf op te leiden. De enige manier om echt wezenlijk meer rendement uit een jeugopleiding te krijgen is immers de visvijver vergroten, dan vind je meer bijzonder talent. Bijzonder talent vind je immers, dat kun je niet opleiden. Je kunt slechts gewone talenten opleiden tot spelers die het misschien bij Ajax redden, maar misschien ook niet, en het bijzondere talent wat er af en toe tussenzit opleiden tot bijzondere spelers. Maar wil je meer bijzondere talenten dan moet je meer voetballertjes vinden. Het is niet geworden wat het had moeten zijn, waarom precies weet ik niet, maar dat kan gebeuren als je iets onderneemt, als je iets probeert dus. De beursgang was er dus wel om geld te kunnen investeren in iets wat zou moeten opleveren, niet om gaten te dichten. Al kwamen er snel enorme gaten met zo’n jaar Wouters. Maar dat viel buiten de verantwoordelijkheid van Coronel, en die Heinrichs deed iets wat velen na hem vreemd was, verantwoording afleggen voor je beslissingen en consequenties trekken.
Dus Coronel is dus als bestuurder belangrijk geweest voor de club, in positieve zin. Daarna heeft hij dat rapport geschreven wat gewoon een goede analyse was met zinnige aanbevelingen. Daarbij heeft hij zichzelf niet gespaard en de beursgang als fout betiteld. Ook heeft hij gewezen op enkele problemen met het leiderschap die te maken hadden met hoe Ajax de NV-structuur had ingevuld. Als de ledenraad dat rapport nou gewoon even goed had doorgelezen en had besloten tot implementatie ervan, dan was dat prima geweest. Alleen Cruijff kwam die vergadering langs met de mededeling dat hij heel Ajax wel even zou reorganiseren, en dat kwam ipv de implementatie van de aanbevelingen uit het rapport, zodat Van Basten op aanraden van Cruijff toch benoemd kon worden. Geheel tegenstrijdig aan het rapport werd zo de nieuw te vormen directie (uiteraard moesten oude bestuur en directie weg, dat stond los van het rapport) voor voldongen feiten gesteld.
Als we hier even een lijn trekken, dan staat Coronel er heel fraai op. Uiterst succesvol bestuurslid, en geheel belangenloos dienstbaar aan Ajax met een fraai rapport, wat geheel buiten zijn schuld om werd genegeerd.
Daarna is hij toch commissaris en bestuurder geworden, na aanvankelijke weigering. Zijn vermoedelijke drijfveer? Toch ondanks de ingreep van Cruijff en dat Van Basten er zat nog wat van de aanbevelingen uit zijn rapport maken en een goede directie vinden, lijkt mij. IJdelheid en eerzucht dus, ik maak het niet fraaier dan het is. Voetballen kan hij niet, maar hij houdt wel van voetbal en van Ajax, dus dan is besturen de manier om deel van sportief succes te kunnen zijn, en dat straalt dan ook een beetje op jezelf af. En daar is niks mis mee. Ergernis om er anderen een potje van te zien maken is misschien ook nog een drijfveer, en ook daar is niks mis mee. Zo werkt dat voor bestuurders die niet kunnen voetballen, en als ze goed zijn is dat alleen maar goed voor de supporters, ze hebben allemaal hetzelfde belang en dezelfde wens immers.
Aangezien Van Basten er al zat, en aangezien die een enorme sportieve en financiele ellende achterliet, moest er wat geimproviseerd worden. Feit is dat er onder Coronel flink is gesaneerd en het sportieve dal snel weer werd verlaten. Weer een succesverhaal dus, ook al kun je je afvragen of hij bij het noodzakelijke improviseren niet wat minder concessies aan zijn eigen aanbevelingen had moeten doen. Anderzijds, het rapport ging uit van de financiele situatie van vóór Van Basten, dan kun je ook geld investeren in grote talenten die nog een jaar nodig hebben, als bepaalde posities gewoon niet fatsoenlijk bezet zijn en je moet een seizoen in met weinig geld, dan is een Pantelic nog niet zo’n slecht idee. Daarnaast stond hij natuurlijk op afstand van de directie zoals hij zelf had aanbevolen. Hij zag er in ieder geval wel op toe dat er goed gesaneerd werd.
Dus als je hier een streep trekt dan is het eigenlijk ook weer een succesverhaal. Alleen toen kwam Cruijff met die Telegraaf van hem en drong hij zich zo op dat hij adviseur moest worden om vervolgens bevelen te geven. Toen werd hij ineens de boeman, omdat hij Cruijff niet klakkeloos wilde gehoorzamen. Ik had hem graag ipv Jaakke gezien, en ik had hem graag ipv de huidige puinhoop gezien. Wees blij dat er bekwame bestuurders zijn die telkens weer gratis en voor niets voor Ajax aan de slag gaan wanneer anderen, doorgaans uit het kamp Cruijff, er een puinhoop van hebben gemaakt in ruil voor salarissen die ze elders niet kunnen krijgen.
Deze maloten moeten stoppen de club naar de gloria te helpen!
Wij als seizoenkaarthouders moeten invloed krijgen op de komende zeer bepalende beslissingen. Het is nu echt erop of eronder!
@jantje: fijn dat je betaald word door het huidige bestuur de mening van supporters te beiinvloeden. Jammer voor je maar dat gaat er bij mij en velen met mij niet in na zoveel jaren wanbeleid!
klasse! Geeft direct de journalistieke armoe in NL weer. Heel goed stuk. Ik was zelf al heel nieuwsgierig welke leden tot deze bende horen en je zet het hier prachtig uiteen.
Ik had al niet zo’n goed voorgevoel toen ik vernam dat Ruud Suurendonk zich niet meer beschikbaar stelde voor de bestuursraad. Van de meeste andere kandidaten was al bekend dat zij niet pro-cruijff zijn.Het is algemeen bekend dat Van Os en Coronel hier achter zitten. Waarom sturen jullie dit stuk niet door naar vi-telegraaf-afca-afcasupportersclub-sthcrew-vak410-ajaxf-side.
Dit horen de supporters te weten.
@jantje dat noem ik eens een goed stuk! En om in de trant van de vele reacties te blijven; ‘waarom stuur jij deze informatie niet naar de grote bladen in Nederland?’ Het zou echt een eye opener zijn! De soms wat primitieve emotie vanuit de supporter doet onrecht aan de verdiensten van Coronel. Deze man heeft zich jarenlang met hart en ziel belangenloos ingezet voor de club Ajax. Daar zou de Verlosser Cruijff nog wat van kunnen leren in plaats vanaf de zijlijn te blijven roepen en als een olifant door de porselijnkast te draven. Om vervolgens een enorme chaos te creeren, mensen tegen elkaar op te zetten en de club ontreddend achter te laten.
Coronel, blijf vooral doorgaan en laat je stem gelden in de onlangs verziekte Ledenraad met de onlangs aangestelde Cruijff adepten.
@Jantje, over stompzinnige schrijvers gesproken. Jij staat met stip op 1! Zomaar wat repliek op jouw analyse:
“Coronel heeft in een uitstekend functionerend bestuur gezeten” Je onderbouwt dit niet, waarom niet omdat het toenmalige bestuur voer op de wind van de al vertrokken Johan Cruijff. Johan heeft de basis gelegd voor de successen van de jaren negentig waaruit het ene na het andere talent kwam.
” Na zijn tijd (Coronels tijd) is het misgegaan” Volgens mij zit Coronel er nog steeds of is dat Uri’s dubbelganger die ik steeds zie?
” Met maximaal 19.000 toeschouwers blijf je niet op niveau” Dit is een wijsheid die nergens op slaat. Alsof we nu met 48.000 gemiddeld beter zijn dan toen we nog maar 14.000 t gemiddeld hadden. Het tegendeel is waar.
” De enige manier om meer rendement uit de jeugdopleiding te halen is de vijver te vergroten” Wat een onzin zeg, het gaat erom het talent tot volle wasdom te laten komen. Hiervoor heb je trainers nodig die dit kunnen. Jan Olde Riekerink aangesteld door het door jouw zo geprezen bestuur faalde hierin zo’n jaar of 10. Het gaat er niet om de vijver te vergroten, maar om via gerichte training spelers zelf beter te maken. Het op ene grootste Ajaxtalent van de laatste 10 jaar (vd Vaart) verliet Ajax op het moment dat hij zn basisplaats kwijt was en ging voor een schijntje naar HSV.
De grootste misser van Coronel en co, te weten de talloza nutteloze satellietclub doe jij af al ondernemerspech. Dit is gewoon onkunde beste Jan, voortkomend uit een totaal gebrek aan voetbalverstand. In het begin van deze eeuw was het op de eigen Toekomst al niet goed georganiseerd, laat staan bij Ajax satellietclubs in Ghana of Zuid Afrika.
Tenslotte “het sportieve dal werd snel weer verlaten”. Door deze zin vraag ik me echt af of je wel weet wat Ajax is, waar ze voor staat en wat haar historie is. Ajax is momenteel een europese dwerg en zelfs in eigen land niet meer toonaangevend.
Jantje schrijft: ‘Wees blij dat er bekwame bestuurders zijn die telkens weer gratis en voor niets voor Ajax aan de slag gaan wanneer anderen, doorgaans uit het kamp Cruijff, er een puinhoop van hebben gemaakt in ruil voor salarissen die ze elders niet kunnen krijgen.’
‘Gratis’ bestuurders als Coronel en Van Os zijn degenen geweest die er een (financiele) puinhoop van hebben gemaakt bij Ajax en de erfenis van Cruijff te grabbel hebben gegooid. Logisch dat Cruijff zich hiertegen verzet. Goed dat dit helder uiteengezet is in deze publicatie. Ieder die dit leest begrijpt ineens waarom Cruijff door het kamp Coronel is tegengewerkt om zijn plannen uit te voeren om van Ajax weer een topclub te maken.
@Jantje
” De enige manier om meer rendement uit de jeugdopleiding te halen is de vijver te vergroten”
Net als vorige reageerder, wat een onzin zeg.
Wat hebben de satelliet clubs als Ajax Cape Town en dat Belgische clubbie ons nou aan talent gebracht? In 10 jaar: Pienaar, Enoh, Vermaelen, Vertonghen en De Mul. Met de komst van al die buitenlandse talenten en stagiëres is de eigen jeugd terug gedrongen en er niet beter op geworden. Het hier en daar scouten van talenten voor posities waar je eigen jeugd zelf onvoldoende is (zoals bv Boilesen voor de linksbackpositie) of het zo nu en dan aantrekken van een supertalent zoals Eriksen (en mogelijk Rits) is natuurlijk prima, maar neem nou zo’n Toivomaki, gehaald als rechtsback terwijl met Ligeon en Van Rhijn er reeds twee backs in de jeugd rondliepen, dat slaat dus nergens op. Dan kan je beter je richten op het beter maken van de reeds bestaande eigen jeugd door het bijbrengen van voetbal details. Jarenlang is er talent gestagneerd in de A1 en het tweede door de grote hoeveelheid half zachte talenten die te lang op de Toekomst bleven, of weer een blik buitenlanders. Vervolgens moet er dan jaren later flink gesaneerd worden en lopen er allerlei betaalde talenten rond die niet spelen in het tweede en het eerste nooit zullen halen. Het vergroten van de visvijver heeft niet meer of betere talenten voortgebracht. Daarnaast dien je ook op te leiden voor het nationale elftal en niet voor dat van België of Zuid-Afrika, wil je zorgen dat je ook als Oranje op hoog niveau blijft. Ajax is altijd hofleverancier geweest van talenten aan Oranje, maar ook daarin zie je al jaren een stagnatie. Waarom kan Ajax niet een Strootman opleiden? Waarom is deze aan de scouting van Ajax ontkomen? Of neem Enoh en Serero? Wat is Enoh beter dan Anita? Dus waarom moest hij komen? Er had beter meer geïnvesteerd kunnen worden in Anita. En Serero is al 21, dus welke talenten worden hierdoor terug geschoven? Een leuke speler hoor die Serero, maar als dat ten koste gaat van de ontwikkeling van jongens als Davy Klaassen en Lukoki, zie ik de winst van zijn komst niet. Zo’n jongen van buiten Europa moet ook nog eens bakken vol geld worden betaald. Voor een supertalent is dat prima, maar ik wil Enoh en Serero nou geen super talenten noemen.
Nee, ik zou zeggen: verklein de visvijver, beperk je tot Nederland en Scandinavië, en richt je specifieke aandacht om die kleine hoeveelheid toptalenten beter te maken en voor te bereiden op het topvoetbal.
@Nestor
Hoi Uri.
Groetjes.
Nestor schrijft: ‘De soms wat primitieve emotie vanuit de supporter doet onrecht aan de verdiensten van Coronel. Deze man heeft zich jarenlang met hart en ziel belangenloos ingezet voor de club Ajax.’
Mensen die zich jarenlang met hart en ziel belangeloos inzetten kom je tegen bij elke (amateur) club. Zij zorgen voor de kantine, het veld, oud papier acties etc. Als Coronel zich daarmee had bemoeid was hij nog nuttig geweest.
Opvallend dat het met name de critici zijn die hun punt maken en dat, met name de mensen die reageren op Jantje helemaal niet ingaan op de punten.
Hoe kan je nou willen dat de kweekvijver verkleind wordt. Ga dan alleen in Amsterdam zoeken… Als je echte top wilt opleiden dan is het echt geen slecht idee om een wereldwijd scoutingsnetwerk te hebben. Een nieuwe Messi of Ronaldo loopt misschien wel ergens rond maar hoe meer spelers je kent, hoe eerder je hem vindt. De mogelijkheden door training zijn enorm, maar talent en een pijler van van Gaal, de persoonlijkheid van een speler zijn ook ontzettend belangrijk.
@wouter, Je kan beter één goede jeugdopleiding hebben dan meerdere zeer matige. Daarbij kan je natuurlijk in meerdere landen scouten. Cruijff is zoveel beter dan Van Gaal om het technische gedeelte neer te zetten.
@Wouter: Het is dan beter om scouts te hebben die een groot netwerk hebben, dan om in een willekeurig (derdewereld-)land een voetbalschool op te richten. Netwerken zijn essentieel in het delen en benutten van informatie. Zo zijn Messi en Ronaldo bijvoorbeeld ook bij hun eerste grote clubs gekomen (Barcelona/Sporting Portugal).
Een voetbalschool wordt daarentegen meestal erg primitief en ééndimensionaal opgezet, met weinig internationale banden en professionaliteit. Neem de Ajax-voetbalschool in China als voorbeeld. Hoeveel heeft dat tot nu toe opgeleverd? Nul komma niks. Kosten? In de tonnen tot miljoenen.
Je hebt een punt dat je faciliteiten wel goed moeten zijn, maar dat deze dat niet zijn, is dat alleen de schuld van Coronel? Deze verbeteren of de boel afschaffen had iedereen toch kunnen doen, of met feiten naar Coronel toe kunnen stappen en zeggen dit en dat moet anders of we stoppen ermee.
@14 Waarom is Cruijff er dan beter in? De beleidsplannen van van Gaal bij Ajax en het Nederlands elftal liggen er nog steeds en schijnen, ik las ze beide niet, er beter uit te zien dan “de warrige diagrammetjes” van Cruijff. Daarnaast is van Gaal bereid en 60 uur per week voor te werken, wat mij een enorme pre lijkt t.o.v. Cruijff die dat in een jaar nog niet wil doen.
“Wees blij dat er bekwame bestuurders zijn die telkens weer gratis en voor niets voor Ajax aan de slag gaan wanneer anderen, doorgaans uit het kamp Cruijff, er een puinhoop van hebben gemaakt in ruil voor salarissen die ze elders niet kunnen krijgen.”
Lol. Bergkamp en Jonk werken samen voor het salaris van 1 technisch directeur. bovendien zijn ze net als de andere ex voetballers die bij de jeugd betrokken zijn zoals stam,Overmars, R.de Boer, velemalen multi miljonair. Al deze voetballers zouden bij iedere topclub in Europa kunnen werken of als ze echt willen cashen bij een sjeik uit de zandbak.
@Jantje: je geeft aan dat de beursgang een goede zaak was… waarom geeft Uri dan zelf aan dat het een fout was (in jezelfde stuk)
zo zitten er nog meer tegenstrijdigheden in. Je gaat er bv ook niet op in dat talent tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen… dus dat de resultaten een paar jaar later komen, heel toevallig als Uri er dan zit ja… en wat hebben we de afgelopen 10 jaar bereikt dan?!
@wouter: visvijver verkleinen of vergroten doet er eigenlijk niet eens toe. het gaat erom welk talent je binnenhaalt tov het talent wat we al rond hebben lopen… En hoe is het mogelijk een aankoop als Pantelic te rechtvaardigen omdat het budget er niet naar was… liever een middelmatige voetballer voor weinig geld, dan het geld investeren in de Toekomst cq jeugd waar wel talent rondloopt? Nee, focussen op echt talent en dat (dankzij investeringen en begeleiding van oud-voetballers) laten ontwikkelen in onze eigen Jeugdopleiding!
Ik hoop dat het idee van Cruijff en voetballers niet kapot gemaakt wordt door een val van (oud)bestuurders of anderen…
Het idee is namelijk gewoon top… De jeugd heeft de toekomst en kennen het Ajax-systeem! En met name dat laatste leer je niet eventjes als ‘exotische’ voetballer die binnengehaalt wordt…
greetz van een bezorgde fan!!!
Briljante en goed geargumenteerde analyse die mijn inziens veel duidelijk maakt.
onderschat de kracht van de supporters niet…
de fans schreeuwen om Cruijff en de weg die met hem ingeslagen is… de supporters staan hier 100% achter, check alleen al alle betuigingen en acties.
4 commissarissen + Uri: neem je verlies en drijf het niet door tot het uiterste als je echt in het belang van ons aller Ajax handelt!
Ajax is er voor de fans en de fans hebben overduidelijk gekozen!
Mocht later blijken (en hopelijk natuurlijk niet) dat Cruijff’s aanpak toch niet de beste blijkt te zijn, dan is het iig ook de verantwoordelijkheid geweest van de supporters.
Als er toch doorgezet wordt en Cruijff’s aanpak wordt de nek omgedraaid, dan zijn er maar een paar mensen verantwoordelijk voor als het misgaat…
en ik denk niet dat de supporters het die mensen in dank af zullen nemen…
Kortom: volg je hart en volg de supporters… daar doe je het immers toch ook voor?
Een Godsgeschenk, dit artikel ! Neem van mij aan dat dit gebruikt gaat worden de komende week !
De redding is nabij. Zodra wij als supporters eindelijk gaan beseffen dat we nu meer dan ooit de plicht én de macht hebben om doorslaggevend te zijn in welke kant het op behoort te gaan met ónze club, kunnen we ons massaal laten horen en keihard het vertrek eisen van al die lieden die halverwege de jaren negentig met dank aan Cruijff mooi weer hebben kunnen spelen, en die hem nu nadat ze 20 jaar lang AFC Ajax hebben gegijzeld en gemarteld de deur voorgoed uit willen jagen om de club in hun verstikkende greep te kunnen houden.
Uri, Arie, Hennie…, wegwezen en neem die hele berg troep mee !
Leve Ajax, Leve de Verlosser !
Ik hoor reageerders als Jantje en Wouter niet of nauwelijks over de magere resultaten van Ajax in de afgelopen 10 jaar, terwijl Ajax met afstand het allerhoogste budget heeft van alle Nederlandse clubs.
Jantje en Wouter leuteren over een ‘kweekvijver’ en een ‘scoutingsnetwerk’ alsof ze meer voetbalverstand hebben dan iemand die als voetballer én als trainer vele Europa Cups heeft gewonnen, en aan de basis heeft gestaan van het huidige succes van Barcelona.
Cruijff was immers trainer van de succesvolste coach van dit moment: Guardiola.
Nu heeft Cruijff de vinger op de zere plek gelegd bij Ajax (dat doet natuurlijk pijn bij degenen die het zover hebben laten komen) en een plan gepresenteerd om zonder technisch directeur van Ajax weer een succesvolle club te maken, met een sterke focus op de jeugdopleiding. Ieder die Ajax een warm hart toedraagt zou dat fantastisch moeten vinden maar niets is minder waar. Hoe zou dat nou komen?
De tegenwerking die Cruijff ondervindt bij het realiseren van zijn plan is natuurlijk belachelijk. Vrezen zijn tegenstanders (Coronel, Van Os e.d.) soms dat de aanpak van Cruijff gaat werken en Ajax dankzij Cruijff weer een topclub wordt, eerst nationaal en daarna internationaal? Het lijkt er anders wel op.
In de poll rechts komt Coronel & co er in ieder geval een stuk minder goed af dan Cruijff & co…
In 2001 publiceerde Management Team een verhelderend artikel over ex-beurshandelaar en toenmalig Ajax-bestuurder Arie van Os en de beursgang van Ajax:
‘Pas in 1995 is Ajax weer even het échte Ajax. De club wint in een jaar tijd alles wat er nationaal en mondiaal maar te winnen valt. ‘In dat jaar’, zo vernemen we in de Arenawandelgangen, ‘is het Arie definitief naar de bol gestegen. Hij begon toen al over een beursgang, het opkopen van buitenlandse clubs. En hij wilde spelers als Kluivert, Davids en Kanu veel minder betalen dan de gebroeders De Boer, Blind en Van der Sar. Dat leidde tijdens het EK binnen het Nederlands elftal tot een wit en een zwart kamp. Dat kwam zuiver door de financiële tweedeling bij Ajax’.’
Bron: http://www.mt.nl/1/815/home/arie-van-os-kruidenier-van-ajax.html
@Zwarte Joop: Goed gevonden die link!
@ Thomas Boeschoten
In de jaren tachtig heerste er al een anti-Cruijff stemming in het bestuur. Niet zozeer bij Ton Harmsen wat velen misschien denken maar juist bij anderen. Om het geheugen wat op te frissen is hier een passage uit het aangrijpende artikel ‘Opkomst en val van een brombeer’ uit het NRC over de periode-Harmsen:
‘Harmsen had Cruijff eind 1981 eerst als speler naar De Meer gehaald. Lang niet iedereen bij Ajax was geporteerd van de terugkeer van de verloren zoon, die meedeelde in de recettes. Zoon Sven, zelf actief als springruiter: ,,Toevallig zat ik thuis aan tafel toen hij de bestuursleden informeerde over de mogelijkheid om Johan terug te halen. Eén keer klonk het aan de andere kant van de lijn: ‘We hebben geen opvangcentrum voor ouwen van dagen’. Mijn vader moest de komst van de 34-jarige Cruijff er in zijn eentje doordrukken. Toen Johan bij zijn rentree tegen Haarlem met die lob een prachtig doelpunt maakte, was hij natuurlijk ineens de gevierde man.”
Na anderhalf jaar gingen Ajax en Cruijff alweer uit elkaar. Harmsen weigerde zijn salaris van anderhalf miljoen gulden te betalen. ,,Hij komt wel weer terug”, bromde hij tegen zijn zoon. Eerst zou de weliswaar overjarige, maar nog steeds briljante voetballer Feyenoord kampioen maken.
Toen Cruijff op 4 januari 1988 Ajax als trainer de rug toekeerde, luidde dat indirect de ondergang in van het bestuur-Harmsen. Zoon Sven, die mede door zijn activiteiten in de ruitersport contact onderhield met Cruijff, kan zich die dag nog goed herinneren. ,,Hij belde mij dat hij in de knoei zat met Johan. Ik ben naar Vinkeveen gereden en zei tegen Cruijff: ‘Dit is een ramp, dit is toch verschrikkelijk. Zet jij nou die stap om mijn vader te bellen.’ Ja, zei Johan, dit is verschrikkelijk. En hij pakte de telefoon. Maar het enige wat hij te horen kreeg was: ‘Ik heb geen nieuws, Johan. Ik hoef niet meer te praten’. Toen had ook Johan er genoeg van. Mijn vader was een man die wilde dat het ging zoals hij vond dat het moest gebeuren.
,,Toch denk ik dat hij en Cruijff het samen wel hadden klaargespeeld. Mijn vader beschouwde Johan als zijn zoon. Ze waren beiden even rechtlijnig. Maar er werden toen machtsspelletjes gespeeld binnen Ajax. Mijn vader is gezwicht onder de druk van medebestuursleden. Hij heeft de breuk met Cruijff nooit echt kunnen verwerken. Ik heb daarna in Barcelona de dochter van Johan nog paardrijlessen gegeven. Er werd daar aan tafel nooit over mijn vader gesproken. En als een ander erover begon, greep Johan meteen in. Dat heb ik altijd gewaardeerd.”
@Zwarte Joop
Posted december 5, 2011 at 5:18 PM
De grootte van een kweekvijver heeft toch direct invloed op de kans dat je een potentiele wereldtopper ontdekt? Als de kans 1 op 10000 is, en je zoekt tussen 2000 spelers per jaar. Dan duurt het 5 jaar voordat je een grote klapper maakt, verdubbel je de grootte van je kweekvijver en zorg je voor gelijke omstandigheden, dan heb je 2x zo veel kans om die speler voor de Europese top op te leiden.
Daarnaast vind ik het vreemd dat de resultaten aan Coronel worden toegewijdt, lees zijn rapport er op na en er wordt in afgeraden om met al die trainers aan de slag te gaan, zijn fout is wel dat hij zich heeft laten overhalen. Ik wordt er gewoon zo moe van dat iedereen blind achter Cruijff aanloopt omdat Johan Derksen het nieuws zo belachelijk slecht brengt dat het lijkt alsof Ajax Barcelona achterna gaat als hij even aan de macht komt. Dat zou niet best zijn want dan is Ajax al 3x failliet.
Vandaag in Voetbal International deed Johan Derksen Pieter’s verhaal (zonder ons te noemen) nog eens dunnetjes (en bijna letterlijk) over. Om het terug te luisteren/kijken klik hier…. http://sigaarsnor.blogspot.com/2011/12/uitzending-voetbal-international-ma-05.html
@Wouter
Posted december 5, 2011 at 10:27 PM
Zoals je in de muziek wereld leert. Aan de top komen = 90% werken en 10% talent. Dit wordt bijna overal aangenomen alleen voetballers schijnen te denken dat alles aangeboren is. Dus ja je kweekvijver vergroten dan krijg je misschien meer talent maar of daar überhaupt iets uitkomt hangt van de opleiding af. En niet alleen van hoe daar spelers ontwikkeld worden maar ook wat de selectie criteria zijn, Ajax heeft de afgelopen jaren uitgeblonken in het wegsturen van talenten.
Het idee dat meer mensen = meer topvoetballers is zo simplistisch en ridicuul dat ik me afvraag hoe je zoiets bij je volle verstand neer kan zetten. Denk even na in de Verenigde Staten zijn er meer kinderen lid van een voetbalvereniging dan Nederland inwoners heeft, als wat jij zegt simpelweg evenredig opgaat dan zouden ze 10x de spelers moeten hebben die Nederland heeft en zouden we voetbal in Nederland pur vanwege bevolkingsaantallen, beter gewoon helemaal kunnen opdoeken.
@ Wouter
Er zijn talenten genoeg, ook bij Ajax. De kunst is juist om daar toppers van te maken als Seedorf, Kluivert, De Boer, Bergkamp, Van Basten, Rijkaard, Davids e.d.
Door de kwalitatieve achteruitgang van de jeugdopleiding zien we zulke spelers niet meer doorbreken bij Ajax. Daar heeft het jarenlang aan geschort. Cruijff heeft dat vastgesteld en wil daar verandering in brengen en dat roept bij sommigen grote weerstanden op.
Toen Harmsen Cruijff op 34-jarige leeftijd terug wilde halen naar Ajax werd hooghartig door een bestuurslid geroepen ‘We hebben geen opvangcentrum voor ouwen van dagen’.
Het wordt nu tijd dat al die bestuursleden van weleer zelf opstappen naar het bejaardentehuis.
Broodnodig artikel. En hulde.
Dit is nog altijd eng:
http://www.depers.nl/economie/358735/Schaling-en-Gijrath-Ajax-is-onze-droom.html
Gijrath is dat gezonnebankte onderdeurtje van de Miljonairs Fair dat destijds lekte uit ‘vertrouwelijke’ stukken, daaruit voor tv-camera’s citeerde, korte tijd voor Coronel’s door Burson-Marsteller opgediste persconferentie.
Hij zond een ingezonden brief naar Parool, waarin hij Cruijff bagitaliseerde als voetbalicoon, in lijn met Coronel’s en Van den Boog’s eerdere uitlatingen over Cruijff, na diens kritische column over Real Madrid-Ajax.
Schaling kocht de helft van Gijrath’s bedrijf, en beiden waren ze dicht bij overname van TEG; waar kennen we dat ook alweer van?
Menno De Galan gaat daar aan voorbij, in zijn flutboekje. Die doet voorkomen alsof Gijrath uit de lucht kwam vallen.
Zelfs als dit soort lui het dromen, moet de voetbalclub Ajax op haar tellen passen.
@Ruud: zo zie je maar weer, iedereen wil wat van Ajax. Je klinkt trouwens alsof er meer interessante details over te melden zijn, mocht je wat kwijt willen, mail ons (de redactie) even…
Goed artikel die heel veel duidelijk maakt. Veel informatie gekregen en eigenlijk een must-read voor iedere Ajax-supporters.
gezien het achter de rug van cruyff ff regelen dat van gaal terugkeerd, het lekken naar de pers ten nadele van cruyff geeft weer wat voor een niveau de heren hebben. de ledenraad heeft cruyff een opdracht gegeven en die moet deze uitvoeren of teruggeven. dat er te weinig van de eigen opleiding doorstroomd tekent het beleid van de afgelopen jaren. dus heren, treed terug geloofwaardigheid is weg, ga de ereleden eens na of die werkelijk in dienst van ajax hebben gereageerd/gehandeld de afgelopen periode. zoniet ontnemen het erelidmaatschap. duidelijke structuur in de organisatie en niet van die vele commissies. korte lijnen werken het snelst en duidelijk. verder met spoed zorgen dat er weer rust in de tent komt, daar is alles en iedereen mee gebaat. fluweel werkt nu niet meer.
I’ve always been against the greedy type Coronel. Thanks to those who inform us about things that were in the leadership of the club over the past 15 years, it is a shame and a great spot for a great Ajax, Coronel should completely withdraw from Amsterdam and it is very important to remove all the roots of Coronel supporters in AJAX who are now still working at the club!
The whole Amsterdam should stand up in support of Cruijff and so we can hope for a brighter future for the youth of the Academy and AJAX!
Mijn complimenten, goed stuk zeg! Ik heb het doorgestuurd aan Het Parool, aan de hoofdredactie daar om het als voorbeeld te nemen voor Het Parool. Een zorgvuldig geschreven artikel gebaseerd op werkelijke feiten…
Hartelijke groet,
René Smit te Amsterdam
@Wouter: je geeft enerzijds aan dat de kweekvijver invloed heeft op vinden talent… stel dat is zo en je hebt het vergroot… wat is er dan met al dat talent gebeurd?! waar is die magistrale doorstroom dan de afgelopen jaren?
Verder geef je aan dat Coronel niet met al die trainers aan de slag had moeten gaan..
Wat heeft hij met het andere beleid bereikt dan (puur alleen al kijkend naar de doorstroom)?!
Idd 10% talent en 90% werken -> onder de juiste begeleiding. en wie kan beter begeleiden als mensen die jarenlang aan de top hebben gevoetbald?! die kennen het spelletje als geen ander en juist die kunnen de finesses bijleren!
Ik vraag me trouwens nog steeds af wie je nou bent… Uri, Steven, Paul, Edgar of Marian?!
In het onderdeel ‘De Jakhalzen’ van het TV-programma ‘De Wereld Draait Door’ ging men op bezoek bij Willem Schoevaart, archivaris van Ajax, 81 jaar lang lid van Ajax. Ook zijn vader en zijn opa waren lid van Ajax, sinds 1904 een familietraditie. Zowel zijn vader als opa hebben in het eerste van Ajax gespeeld.
Nuchter constateerde Schoevaert dat Ajax Ajaz zou blijven ook zonder Cruijff. En zo is het natuurlijk ook.
Cruijff heeft Ajax internationele faam bezorgd. Maar laten we niet vergeten dat Ajax toch echt gedragen wordt door mensen die je zelden of nooit voor de schijnwerpers ziet, mensen als Schoevaart en Coronel. Die zich onbezoldigd inzetten voor hun club, naast hun eigenlijke werk en hun gezin om.
Dat in kampen denken is funest voor welke club dan ook. Cruijff had natuurlijk de pers er niet bij moeten halen met dat hij zijn opstand begon met zijn bezoek aan de ledenraad vorig seizoen. Daarmee bracht hij een waar zwaard van Damocles in stelling. De gevolgen hebben zich laten aanzien. Een tot op het bot verdeelde club door een publiekelijke soap. Het zal jaren duren voor dat weer een beetje is gesleten.
Iedereen kan van Ten Have vinden wat hij wil maar hij lijkt in zijn doen en laten niet weinig op Cruijff. Hij onderscheidt zich echter van Cruijff in zijn niet in tegenstellingen denken maar in oplossingen.
Cruijff en zijn medestanders gedragen zich als pubers, Jonk en Bergkamp als schoothondjes.
Als Cruijff de jeugdopleiding bij Ajax wil transformeren dient hij diegenen die daar werken aan te spreken op hun werkzaamheden. Daar horen idd ook Jonk en Bergkamp bij.
In plaats van enige vorm van zelfreflexie lopen de 10 jeugdtrainers van Ajax nu als schoothondjes achter Cruijff aan. Waar is hun eigen verantwoordelijkheid dan gebleven? Of zijn zij soms niet mede verantwoordelijk voor hun werkzaamheden in de jeugd voor Cruijff zijn opstand begon?
Die jeugdtrainers moeten niet weg lopen voor hun eigen verantwoordelijkheid. Net zoals die spelers van Ajax dat gisteren niet hadden moeten doen tegen Real Madrid. Na afloop afgeven op de scheidsrechter of op het scoreverloop bij Zagreb – Lyon heeft geen zin. Veel meer zin heeft het de hand in eigen boezem te steken zowel voor die jeugdtrainers als de spelers na gisteravond. Waarom gingen de spelers er niet vol voor, een enkeling uitgezonderd?
Ajax mag zich gelukkig prijzen dat zij Frank de Boer hebben als baken in de storm. Ik heb respect voor hoe die kerel zijn elftal weg weet te houden van alle perikelen. Geen poeha, geen blasé, maar eerlijk in zijn commentaar en antwoorden in interviews.
Pak je spelers eens aan Frank! Diegenen die te weinig inzet verdienen geen speeltijd.
@Peper
“mensen als Schoevaart en Coronel. Die zich onbezoldigd inzetten voor hun club, naast hun eigenlijke werk en hun gezin om.”
Leuke poging om Coronel te presenteren als het equivalent van een 81-jarige ras-ajacied. Ik zie Uri al zitten met zijn Ajax spulletjes. Anders dan Schoevaart is Coronel echter een bestuurder met veel macht, en dat is voor sommige mensen toch echt veel aantrekkelijker dan wat voor salaris dan ook.
Via dit emo “supporters argument” beweren dat een club als Ajax meer gedragen wordt door een Coronel dan een Cruijff is compleet idioot. Potentiele bestuurders die komen per 13 in een dozijn. Van Cruijff is er maar eentje.
Goede bestuurders zijn moeilijker te vinden, maar Coronel schaar ik daar zeker niet onder.
Ikzelf heb het gevoel dat Burson-Marsteller nog steeds het elimineren van Cruijff hoog op het verlanglijstje heeft staan. Zou voor zo’n door-en-door rotte club natuurlijk enorm mooi zijn in de portfolio. Het lijkt mij duidelijk dat mensen als Gijrath er ellenboog diep inzitten bij Burson-Marsteller.
@Peper kan zeuren dat Cruijff de boel op scherp zette toen hij zijn kritiek in de pers uitte, maar Cruijff had weinig andere opties.
Echter, voor de inschakeling van Burson-Marsteller zou Coronel compleet geroyeerd moeten worden. Als je dat soort “perception-management” (=propoganda, denk Goebbels, maar dan net even iets moderner en effectiever) maffia jouw interne strijd binnen een club laat managen, dan ben je clubvijand nr. 1.
@Peper: Ten Have denkt niet in tegenstellingen maar in oplossingen? Krankzinnige stelling. Wat dacht je van de aanstelling van Van Gaal?!?? Als `oplossing’ de grootst mogelijke tegenstelling uitbuiten, inderdaad heel constructief.
En als je zijn zalvende toontje bedoelt: Lijkt op iemand die je van achter neemt terwijl hij lieve woordjes influistert. Als je op het eerste niet zit te wachten, laat die woordjes dan ook maar achterwege.
@Peper: Ook Burson-Marsteller denk?
Get off our f#$king back!
Een Ajacied
@Peper,
Je weet de zaken wel precies om te draaien.
Knap gedaan, maar niet heus. Het stuk legt gewoon de vinger op de zere plek. Genoemde Coronel & co. zijn verantwoordelijk voor de huidige malaise. Cruijf & co. zijn nu juist goed op weg met de jeugdopleiding en ze proberen zich bezig te houden met het voetbal. Met mensen in de RvC, die dat idee omarmen, kan het met Ajax weer de goede kant op gaan. Maar laat a.u.b. niet mensen, die totaal geen verstand van voetbal hebben, beslissingen over voetbal nemen. Ik hoop, dat Cruijf zo doorgaat en vooral, dat de supporters zich laten horen, zoals ze sinds vanavond op de diverse fansites doen.
@Danny Het is misschien ietwat confronterend maar geen omdraaien van feiten.
De ledenraad waar geheel en al op voorstel van Cruijff meer voormalige votballers in kwamen te zitten stelde een benoemingscommissie samen met onder andere Been en Molenaar die voordrachten deed voor leden van de RvC namens de ledenraad.
De aanstelling van die RvC is bekrachtigd door de AVA.
Vervolgens gaat Cruijff dawrs liggen nadat Ling niet als directeur wordt geaccepteerd en gaat zich nukkig en koppig gedragen als een klein kind. De pers wordt er bij gehaald, er wordt stemming gemaakt met halve waarheden en hele leugens (lees het vonnis van de rechter er maar op na).
En ja hoor, dezelfde mensen uit die nieuwe ledenraad, de benoemingscommissie en de AVA die eerst allemaal achter de benoeming van de huidige RvC stonden draaien allemaal plotseling om als een blad aan de boom.
En daar Danny heb je het grote probleem van Ajax zichtbaar.
Zowel de ledenraad als de AVA blijken niet anders te zijn dan karakterloze meelopers die hun standpunten bij voortduring aanpassen aan voorstellingen van zaken die Cruijff via de pers de wereld in helpt.
Co Adriaanse vatte het bondig samen: ‘Cruijff voor De Toekomst, van Gaal voor de NV,’ en Ten Have voor de RvC.
Daarmee heb je 3 sterke persoonlijkheden die een visie hebben op het hun toebedeelde terrein. Dat is het beste wat Ajax kan overkomen.
De ledenraad en de AVA hebben totaal geen enkele visie waarheen ze heen willen met Ajax. Die zwalken net als de jeugdtrainers die er ook al zaten voordat Cruijff zich weer intensief met Ajax ging bemoeien met elke wind mee. Aan die mensen heb je dus niet zo heel erg veel.
Sterke persoonlijkheden als Cruijff, van Gaal en ten Have, die heeft Ajax brood- en broodnodig. Die mensen kunnen lijnen uitzetten naar de toekomst waar Ajax de vruchten van gaat plukken.
Nu dreigt het voor Ajax slechtst denkbare scenario te gaan gebeuren. Niet alleen Cruijff exit maar evenzo van Gaal en ten Have.
Ajax krijgt de RvC en directie die het verdient. En daar zijn toch echt de ledenraad en de AVA verantwoordelijk voor.
Ajax is mijn club niet maar dan nog gun ik Ajax wel een goede RvC en directie toe. Wordt het Nederlandse voetbal alleen maar beter van.
@peper @jantje @ wouter
Wat een enge mensen zeg die onder een vals naampje alle betrokkenen proberen te dekken
Lid van de RVC of 5de colonne ? of ben jij het gewoon Danny?
Is het nou een geuzennaam of toch gebaseerd op het old boys network van Uri?
Ajax is van ons en niet van passanten en parasieten!Tijd voor actie…..
@Die kale van 413 Ajax is van jou? En wat mag jij dan wel meer hebben gedaan voor Ajax dan pak hem beet Coronel of de leden van de zogenaamde Bordjesclub (>25 jaar Ajax-lid)?
Man, het heeft toch geen ene biet te maken met dekken van wie of wat dan ook wat ik schreef.
Cruijff heeft voorgesteld wat minder lagen aan te brengen in de organisatie van Ajax, aansluitend op een conlcusie uit het rapport van Coronel indertijd.
Ten Have heeft vanuit zijn vakgebied voldoende ervaring met het INK-model wat zich onder andere kenmerkt door verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in een organisatie te leggen.
Toon realiteitszin man. In Ten Have heb je juist iemand die het plan Cruijff verstaat vanuit zijn vakdiscipline.
Molenaar constateert in zijn hoedanigheid van lid van de verzoeningscommissie dat de leden van de RvC beter moeten gaan communiceren onderling. Dan kan iedereen wel direct met het vingertje naar de 4 leden van de RvC wijzen maar dat kun je net zo goed naar Cruijff doen, die met veel ophef de vermoorde onschuld gaat spelen in de pers, wat blijkens het vonnis van de rechter niet in overeenstemming is met de feiten.
Het zou Cruijff sieren wanneer hij zich niet als een klein kind gaat beklagen in de pers wanneer hij zijn zin niet krijgt op een bepaald vlak.
In organisaties dien je samen te werken met anderen, is het geven en nemen. Dat geldt voor Cruijff, voor ten Have, en wie weet ook voor van Gaal.
Het is opvallend en tegelijkertijd beschamend dat Miel Brinkhuis zo goed als niet voor welke camera dan ook is verschenen de afgelopen maanden.
Overigens gebruik ik gewoon mijn achternaam als nickname. Nu jij, kale!
@Peper
“mensen als Schoevaart en Coronel. Die zich onbezoldigd inzetten voor hun club, naast hun eigenlijke werk en hun gezin om.”
Leuke poging om Coronel te presenteren als het equivalent van een 81-jarige ras-ajacied. Ik zie Uri al zitten met zijn Ajax spulletjes. Anders dan Schoevaart is Coronel echter een bestuurder met veel macht, en dat is voor sommige mensen toch echt veel aantrekkelijker dan wat voor salaris dan ook.
Via dit emo “supporters argument” beweren dat een club als Ajax meer gedragen wordt door een Coronel dan een Cruijff is compleet idioot. Potentiele bestuurders die komen per 13 in een dozijn. Van Cruijff is er maar eentje.
Goede bestuurders zijn moeilijker te vinden, maar Coronel schaar ik daar zeker niet onder.
Ikzelf heb het gevoel dat Burson-Marsteller nog steeds het elimineren van Cruijff hoog op het verlanglijstje heeft staan. Zou voor zo’n door-en-door rotte club natuurlijk enorm mooi zijn in de portfolio. Het lijkt mij duidelijk dat mensen als Gijrath er ellenboog diep inzitten bij Burson-Marsteller.
@Peper kan zeuren dat Cruijff de boel op scherp zette toen hij zijn kritiek in de pers uitte, maar Cruijff had weinig andere opties.
Echter, voor de inschakeling van Burson-Marsteller zou Coronel compleet geroyeerd moeten worden. Als je dat soort “perception-management” (=propoganda, denk Goebbels, maar dan net even iets moderner en effectiever) maffia jouw interne strijd binnen een club laat managen, dan ben je clubvijand nr. 1.
@Peper: Ten Have denkt niet in tegenstellingen maar in oplossingen? Krankzinnige stelling. Wat dacht je van de aanstelling van Van Gaal?!?? Als `oplossing’ de grootst mogelijke tegenstelling uitbuiten, inderdaad heel constructief.
En als je zijn zalvende toontje bedoelt: Lijkt op iemand die je van achter **** terwijl hij lieve woordjes influistert. Als je op het eerste niet zit te wachten, laat die woordjes dan ook maar achterwege.
@Peper: Ook Burson-Marsteller?
ps.: Ten Have wil heel graag de kapitein zijn, en hij past daarmee niet naast Cruijff.
Ten Have schijnt Ajax als een speeltuin/testlab te zien voor zijn `veranderkunde’ praktijken. Zal ook leuk in zijn portfolio staan als hij Ajax eigenhandig heeft `veranderd’. Kotsmisselijk wordt je ervan.
http://www.managementenconsulting.nl/home/800-ajax-verander-side-
http://www.kluwermanagement.nl/index.aspx?m=article&f=detail&id=51924
Het gaat ook nooit over de inhoud (=voetbal) bij dit soort mensen. Hoe hun veranderingen ervoor gaan zorgen dat de core-business (=VOETBAL) van Ajax beter gaat lopen, daar hoor je niks over.
Hier nog even wat prof. Heertje van Ten have vindt:
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/redactie/column/heertje/2011/articles/Johan-Cruijff-moet-volhouden-Ten-Have-moet-van-het-toneel.xml
Wat doen dit soort mensen bij onze club? Alleen maar aan hun c.v./portfolio proberen te werken ten koste van Ajax.
@peper
Wat ik voor Ajax heb gedaan?
Laat me niet lachen gab….
Zit er al 30 jaar!!! door weer en wind
Steun ze door dik en dun, waar ik velen heb zie afhaken in de loop der jaren…..
Het is mijn club inderdaad en daarom doet het mij pijn wat er allemaal gebeurt de laatste 10 jaar. Waar is de Ajax cultuur gebleven, de voetbalclub, de echte Ajacieden, de clubliefde?
Ik accepteer dat iedereen een andere mening heeft over ons aller Ajax (dus gedoog ik jou tijdelijk)maar het moet eens uit zijn met je eigen belangen behartigen i.p.v. die van de club. De passie waar je de betrokkenen mee verdedigd is noemenswaardig, dus sta waarschijnlijk dicht bij het vuur. (eigenbelangen(dus weer)beschermen, familie van, of een relaxed baantje bij de NV?)
Mij achternaam heeft geen zin joh, dat is Bakker daar heb je er duizenden van….
Echte Ajacieden kennen mij als die kale van 413, dus echt anoniem ben ik niet meneer Peper!
Verder sluit ik me volledig aan bij Johan, want zelfs in deze topic is hij de verlosser
Kom gezellig eens naar 413, 410 of zuid en maak mee wat echte passie hebben voor je club inhoud. Wat roepen vanaf je beschermde anonieme ivoren torentje kan iedereen toch….. is zelfs mogelijk vanuit Rotterdam
En @peper, als je bezorgd bent over mijn alias:
Johan, dat is dus mijn voornaam.
@diekalevan413 Mooi gesproken maat!
@Peper Ajax = voetbal en geen bedrijf…
en als je het dan toch zo wilt benaderen…
1. Je kapitaal zijn je spelers
2. Je investering is de jeugd
3. Je klanten (en stakeholders) zijn de supporters…
1. zorg voor een goed technisch hart
2. zonder goede jeugd geen toekomstperspectief (externe spelers zijn duurder en moeten wennen aan Ajax-stijl)
3. zonder de klanten kan je je bedrijf wel opdoeken, dus luister naar ze! De supporters zijn overduidelijk hierin!
@Peper vanuit de supporters klinkt het overduidelijk… Wij willen Ajax terug! En dat betekent dus dat we voetbal terug willen en niet een “bedrijf” die alleen aan financien denkt!
Heb het al een paar keer geroepen… Onderschat de kracht van de supporters niet… en dat zal @diekalevan413 volledig met me eens zijn!
@ Dondwaly
Volledig met je eens gab!
Wij zijn Ajax………
jaar in jaar uit in voor en tegenspoed
Ik reageer bijna nooit op fora, maar dit topic gaat me dusdanig aan het hart dat ik bijval moet verlenen aan @die kale van 413 en @dondwaly.
Het is mij echt volslagen onduidelijk hoe het kan dat er nog steeds mensen zijn die het kamp Coronel/Ten Have/van Gaal steunen na de achterbakse kamikaze actie om achter de rug van JC om van Gaal, Sturkenboom en Blind te benoemen.
Van van Gaal valt het me tegen dat hij, toen hij benaderd werd, de overige RvC leden niet direct heeft weggestuurd met de mededeling: kom maar terug nadat jullie dit met Johan hebben besproken en afgestemd.
Ik roep zelf overigens al jaren dat “we” JC carte blanche moeten geven. Niet per sé omdat ik er van overtuigd ben dat hij de wijsheid in pacht heeft. Maar lukt het hem om ons omhoog te stuwen in de vaart der volkeren is iedereen blij, lukt het hem niet dat zijn we van de mythe dat hij het wel even regelt af….
Mocht ik mezelf tot slot moeten legitimeren om hier mijn mening te mogen geven: ik ging 40 jaar geleden voor het eerst naar Ajax, had mijn eerste seizoenkaart in 1976 en ben zelfs aan het begin van deze eeuw nog een tijdje voorzitter geweest van de OFA (voorloper van de AFCA supportersclub).
@Johan
Of Coronel werkelijk die macht heeft (gehad) die tig mensen hem toedichten waag ik te betwijfelen. Zo die dat heeft (gehad) dan is dat toch echt mede te danken aan al diegenen die hem dat hebben laten krijgen. Waarmee ik bedoel te duiden dat het gemakkelijk (en heel veilig) is nu een paar mensen de zwarte piet toe te spelen terwijl diegenen die dat doen het al die tijd hebben toegestaan, ook de jeugdtrainers die er waren voor Cruijff zich intensief ging bemoeien met Ajax.
Burson-Marsteller inschakelen als directie met dat Cruijff zich goed en wel ging bemoeien met Ajax, na daar jarenlang toe uitgedaagd zijn door de pers, vind ik ook regelrecht apekool. Daarin heb je asboluut een punt.
Niemand zal ontkennen dat ten Have knap arrogant (noem het zelfverzekerd zo je wilt) overkomt. Dat doet echter niet ter zake als hij goed is in datgene waarvoor hij door de ledenraad is aangezocht, voorzitter zijn van de RvC. Je kunt beter een arrogante klootzak (sorry voor die woorden) hebben die jouw zaken behartigt dan een halfzachte socio waar je aan het einde van de rit niets mee op bent geschoten. Hard tegen hard mag best als het maar op inhoudelijke gronden is.
De vraag van ten Have waarom Cruijff en van Gaal niet samen zouden kunnen werken binnen Ajax is niet zo krankzinnig als het lijkt, toch? Dat vermaledijde in kampen denken, dat tegenstellingen maken waar die er op inhoudelijke gronden misschien wel helemaal niet zoveel zijn, dat is funest voor welke club dan ook, ook voor Ajax. Daar blijven als je niet op past mensen binnen Ajax elklaar nog jarenlang op aan kijken.
@Die kale van 413
Wie kaatst kan de bal verwachten. Wie ben ik mensen de les te lezen die Ajax een goed hart toe dragen? Daar was ook niet mijn bedoeling. Ik gaf alleen maar aan dat Coronel e.a. zich toch jarenlang onbezoldigd voor Ajax hebben ingezet. Natrappen hoort niet bij voetbal, ook niet naar Coronel toe.
Passie voor mijn club? Man, ik stond verdomme als een klein kind te janken na dat debacle vorig seizoen in Eindhoven. Schrale troost was die wedstrijd vlak voor het einde van het seizoen in de Kuip waardoor die boeren het kampioenschap mis liepen, en de miljoenen van het CL-toernooi. Ons debacle in Eindhoven heeft hun uiteindelijk heel veel gekost.
Overigens woon ik niet in Rotterdam hoor maar gewoon in Amsterdam. En dat nu alweer meer dan 30 jaar. Maar ja, kijk, als klein kind woonde ik wel in Rotterdam Pendrecht, en ja toen won mijn club de Europacup 1 en ging ook ik uit mijn bol. Sindsdien ben ik Feyenoorder. Zal ik ook altijd blijven. Weet ook iedereen in mijn omgeving.
Maakt niet uit denk ik. Ajax en Feyenoord zijn de clubs die er toe doen, de rest is bijzaak.
Cruijff heeft in mijn ogen ook wel een punt hoor. Want wat hebben die €100,- miljoen van die beursgang Ajax nu eigelijk opgeleverd? Het gros is verdampt aan onnodig dure aankopen en idem salarissen ten koste van de eigen jeugdspelers. Wat zou Castillion gedacht hebben met dat hij mee kreeg dat nota bene dat jongere joch Castaignos naar Inter ging en hij naar RKC mocht gaan voetballen met Auassar van Feyenoord?
Of ik echt naar de Arena zal komen weet ik niet. Een goede kennis van me heeft een seizoenskaart. Maar ik vind de Arena bij lange niet zo gezellig als de Meer. Toen ik ging ik veel vaker ook al was Ajax niet mijn club. Woonde er vlak bij.
@afcajax2000
Volgens mij verdedig ik niet zozeer wie dan ook. Al zal het misschien wel zo overkomen.
Het is toch van de zotte dat alle interne strubbelingen van Ajax bij voortduring worden gelekt naar de pers. Daar is Ajax niet mee gediend. Dat werkt onnodig polariserend. Klaar ben je als mede daardoor Cruijff zo meteen weer vertrekt.
Er moet hoe dan ook een verzoening komen om te voorkomen dat Ajax intern nog jarenlang last blijft houden van al deze toestanden. Dat wil niemand die Ajax een goed hart toe draagt dunkt me.
@Peper
Laat ik het feit dat je voor r-zuid bent even negeren… (schraapt zijn keel)
“… dan is dat toch echt mede te danken aan al diegenen die hem dat hebben laten krijgen. Waarmee ik bedoel te duiden dat het gemakkelijk (en heel veilig) is nu een paar mensen de zwarte piet toe te spelen… ”
Het gaat hier over een kliek bestuurders die aan het pluche gekleefd zitten, en wiens macht niet te doorbreken blijkt. Zij hebben de macht, ja, en dat laat je niet gebeuren, maar je kan het blijkbaar niet doorbreken. De situatie van de afgelopen 15 jaar, en de huidige situatie, getuigt daarvan.
“Burson-Marsteller inschakelen … vind ik ook regelrecht apekool.”
Dat is geen apekool, dat is mosterdgas in het hart van de club. Schreeuwt om royering van iedereen die daarbij betrokken was, en daar blijf ik bij.
“…als hij goed is in datgene waarvoor hij door de ledenraad is aangezocht, voorzitter zijn van de RvC…”
Daar is hij dus niet goed in, getuige de achterbakse streek met de benoeming van Van Gaal. En Ten Have is teveel het mannetje om Cruijff daadwerkelijk macht te geven.
“…De vraag van ten Have waarom Cruijff en van Gaal niet samen zouden kunnen werken binnen Ajax is niet zo krankzinnig als het lijkt, toch?…”
Dat “…toch?” zegt eigenlijk alles. Als de rust moet terugkeren bij Ajax is zo’n voorstel, achter de rug van Cruijff om (!!), compleet krankzinnig. Iedereen weet hoe de verhoudingen liggen, en wat je daar verder van vindt is niet relevant. De actie van Ten Have is wederom een dirty bomb in het hart van de club, met als enige doel het schofferen van Cruijff en het forceren van zijn `veranderkunde’ (waar is mijn teiltje?):
http://www.kluwermanagement.nl/index.aspx?m=article&f=detail&id=51924
Zie ook de column van prof. Heertje op rtlz.nl.
Ten Have werkt gewoon aan zijn c.v./portfolio, met mijn club (zit ook al weer 15 jaar op 430) als speeltuin/testlab.
En ik snap nog steeds niet waarom je die pluche-plakkers blijft verdedigen. Vertel nou eens hoe jij denkt dat zij de toestand van Ajax (het voetbal dus) denken te verbeteren.
En onderschat de supporters niet, want die vormen wel degelijk het hart van de club. Dat is precies wat al die `self-proclaimed management gurus’, die hun `business modellen’ en `veranderkunde’ op voetbalclubs uitproberen, onderschatten. Ten Have snapt dat blijkbaar ook nog niet, maar wellicht dat het kwartje binnenkort valt.